„Permainų muzika“ – dabarties džiugesys ir nerimas

  • 2018 m. rugsėjo 18 d.

Festivalio programa

Vasaros garsai ramina, glosto sielą, kartais ją užmigdo ar bent apsvaigina. Bet rudenį staiga prabundi ir pamatai, kaip aplink skamba gyvas kvėpuojantis pasaulis. Šiurena partitūrų puslapiai, melodijos įkvepia ir iškvepia, ritmas įsiskverbia į smegenų ląsteles. Tada ateina laikas atsiverti dabarties džiugesiui ir nerimui – atsiverti „Permainų muzikai“!

Šiuolaikinės muzikos festivalis veržliai ir energingai pristato įdomiausią dabarties autorių kūrybą, skatina įsiklausyti į nuolat kintantį ir atsinaujinantį garsų pasaulį. Gyvybinga jų tėkmė inspiruoja keisti mus supančią aplinką ir keistis patiems.

Rugsėjo 19 d., trečiadienis, 18.30 val.
„Minimali gravitacija“

Festivalį pradės KKS scenoje debiutuojančio jauno šiuolaikinės muzikos ansamblio „Synaesthesis“ programa „Minimali gravitacija“ – koncentruotas postminimalistinės muzikos potyris. Koncerte skamba dviejuose miestuose – Niujorke ir Vilniuje – kuriančių autorių Davido Lango, Michaelo Gordono, Julia’os Wolfe, Dominyko Digimo, Ričardo Kabelio ir Ryčio Mažulio darbai. Vienoje programoje pristatoma amerikiečių ir lietuvių kūryba atspindi organišką, geografinėmis koordinatėmis neapribotą gravitaciją minimalistinės estetikos link, o kartu atskleidžia savitą požiūrį ir kūrybinę raišką.

Patiems ansamblio nariams minimali gravitacija – tai specifinė, tik atliekant šią muziką patiriama būsena, kai skirtingi minimalizmui būdingi sprendimai reikalauja ypatingo santykio tarp kūrinio kodo ir atlikėjo sugebėjimo prie jo priartėti. Nuolat iššūkius kelianti, tačiau itin traukianti sceninė būsena turėjo įtakos ansamblio norui atlikti minimalistinę muziką, užimančią didžiąją jo repertuaro dalį.

Šešerius metus gyvuojantis „Synaesthesis“ jau sugebėjo visiškai įsitraukti į koncertinę veiklą, prisistatyti ne tik Lietuvos, bet ir Austrijos publikai. Jų profesionalumas, atvirumas įvairioms meno sintezės formoms, nuoširdumas atliekant įvairaus pobūdžio akademinius bei eksperimentinius kūrinius traukia ir žavi klausytojus. 

Ansambliui diriguos Karolis Variakojis, viename interviu pripažinęs, kad jam muzika  yra „mylimoji, dėl kurios padaryčiau viską ir aplink kurią įgauna prasmę visi kiti veiksmai, netgi tie, kurie tiesiogiai su ja nesusiję“.

Rugsėjo 20 d., ketvirtadienis, 18.30 val.
„Tau bet kokios sutemos šviesios“

Vaclovo Augustino kūryba klausytojus žavi tikrumu ir gilia išmintimi. Nenuostabu, jog ilgus metus vadovaudamas Vilniaus miesto savivaldybės kameriniam chorui „Jauna muzika“ jis kuria daug  chorinės muzikos. Patirties, erudicijos ir skonio veikiami jo pasirinkti meniniai sprendimai visada būna įtaigūs ir jaudinantys. Šiemet ilgametė kompozitoriaus ir dirigento bendrystė su choru buvo įprasminta pirmąja autorine kompaktine plokštele „Tau bet kokios sutemos šviesios“.

„Šios plokštelės muzika ypatinga, nes tai mano muzika, estetinių nuostatų kompleksas, manuoju būdu išgyventas santykis su įvairiais dalykais. Esu tikras, kad niekas pasaulio nemato mano akimis, o muzikos negirdi mano ausimis. Ar būtinai turiu būti įdomus ir svarbus pasauliui? Nemanau. Tačiau tikiu – esu įdomus ir svarbus Dievui. Aš sukomponuoju garsų derinius, kurie man atrodo gražūs, aš pasirenku tekstus, kurie vienaip ar kitaip yra svarbūs bei mane jaudina, imuosi idėjų, kurios „užkabina“, ir visu tuo noriu pasidalinti. Pirmiausiai su savo dainininkais, o paskui ir su visais kitais“, – apie savo kompaktinę plokštelę pasakoja Lietuvos nacionalinės premijos laureatas V. Augustinas.

Rugsėjo 21 d., penktadienis, 18.30 val.
„Apeigos orkestrui II“

Prieš pora metų „Permainų muzikoje“ buvo pristatyta pirmoji Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovo Mindaugo Bačkaus inicijuota programa „Apeigos orkestrui“. Pasak jo, „tai muzika, susijusi ne tik su klausymu, bet ir dalyvavimu joje. Norisi sujungti skirtingus raiškos būdus tam, kad sustiprintume muzikos įspūdį“.

Stipriu emociniu poveikiu pasižymi kultinio britų kompozitoriaus Gavino Bryarso kūrinys Jesus’ Blood Never Failed Me Yet / „Jėzaus kraujas dar niekada manęs nenuvylė“, sukrečiantis net skeptiškiausią klausytoją. Hipnotizuojančiam Londono benamio giedamos giesmės įrašui akompanuos styginių orkestras ir arfa, kuria skambins Liucilė Vilimaitė.

Subtilia garsų aura apgaubs žymios amerikiečių avangardo atstovės Julia’os Wolfe kompozicija Four Marys / „Keturios Marijos“ styginių orkestrui bei naujojo paprastumo grynuolio Arvo Pärto kūrinys Fratres / „Broliai“, kurio smuiko solo grieš Linas Valickas. Jurgio Juozapaičio kūrinio violončelei ir styginių orkestrui „Vizijos“ solo partiją atliks ekspresyvia interpretacine maniera pasižymintis violončelininkas M. Bačkus.

Atminties aidu apeiginėje programoje suskambės ir prieš pora metų amžinybėn iškeliavusio Juliaus Andrejevo „Sakmė“, kurios solo partiją fortepijonu skambins Daumantas Kirilauskas.

Rugsėjo 25 d., antradienis, 18.30 val.
„Mažiau yra daugiau“

Minimalistinės muzikos kerais užburs programa „Mažiau yra daugiau“. Ją rengia iniciatyvūs  klaipėdiečių atlikėjai – pianistės Gaivilė Simaitytė, Kristina Budvytytė-Mejerė ir Klaipėdos kamerinio orkestro styginių kvartetas. Netgi programos solistė Dovilė Kazonaitė (sopranas) taip pat klaipėdietė, šiuo metu gyvenanti šalies sostinėje.

Poetišku klaipėdiečio Zigmo Virkšo „Paskutiniu rudens divertismentu“ prasidėjusi programa pasibaigs viliojančia kauniečio Vidmanto Bartulio kompozicija „O, brangioji“. Teatrališkumu žavės ir danų autoriaus Simono Steeno-Anderseno muzika.

Didžiąją programos dalį sudarys garsių amerikiečių autorių kūriniai. Išgirsime Philipo Glasso Four Movements / „Keturios dalys“  fortepijoniniam duetui. Išskirtinis programos akcentas – nuostabioji D. Lango  Simple Song#3, kurią girdėjome garsiajame Paolo Sorrentino filme The Youth  / „Jaunystė“. Pernai „Permainų muzikoje“ viešėjęs D. Langas specialiai šiam koncertui sukūrė dainos versiją sopranui, smuikui ir fortepijonui. Kitas D. Lango kūrinys Ark Lugagge / „Bagažas į arką“ skaičiuos Nojaus bagažą.

Minimalizmo žavesys įtraukia ir nebepaleidžia. Paprastų ritminių ar melodinių motyvų kartojimas, kaip žiūrėjimas į plaukiančius debesis ar tekantį upės vandenį, skatina atsipalaiduoti ir tiesiog mėgautis tuo, kas neįpareigojamai vyksta čia ir dabar.

Rugsėjo 27 d., ketvirtadienis, 18.30 val.
„Garsoraižiai“

Programa „Garsoraižiai“ tyrinės akustinių instrumentų ir elektronikos garsines teritorijas, kartais praplečiamas vaizdo projekcijomis. Pirmoje dalyje bus atlikti akordeono ir elektroninės muzikos simbiozei skirti kūriniai, kurių premjeros nuskambėjo pavasarį vykusiame „Jaunos muzikos“ festivalyje Vilniuje. Mantauto Krukausko, Egidijos Medekšaitės, Antano Jasenkos ir Andriaus Šiurio kūrybinius sumanymus įtaigiai perteiks šiuolaikinės muzikos propaguotojas bei naujų kūrinių įkvėpėjas akordeonininkas Raimondas Sviackevičius.

Antroje dalyje klausysimės smuikininkės Rūtos Lipinaitytės, pianistės Indrės Baikštytės ir trimitininko Lauryno Lapės muzikavimo. Pasak Indrės, „mūsų su Rūta tikslas – Lietuvos kompozitorių muzikos populiarinimas. Iki šiol visuomet bent po vieną jų kūrinį įtraukdavome į savo programas.  Šioje programoje į lietuvių muziką nusprendėme pasigilinti dar labiau, atlikdamos Anatolijaus Šenderovo Sonatos violončelei ir fortepijonui autorinę versiją smuikui bei inspiruodamos naujų kūrinių smuikui ir fortepijonui gimimą. Labai įdomu bendradarbiauti su jaunesnės kartos kompozitoriais Jonu Jurkūnu ir Mariumi Salynu. Taip pat labai džiaugiamės į kompaniją pasikvietusios puikų trimitininką L. Lapę. Atlikdamos kamerinę muziką vis ieškome naujovių ir pozityvių iššūkių. Esame tikros, jog bus didelis malonumas tiek groti, tiek klausyti itin retos smuiko, trimito ir fortepijono trio skambesio.“

Rugsėjo 28 d., penktadienis, 18.30 val.
„Vėjo arfa“

Ši Klaipėdos kamerinio orkestro programa pavadinta pagal joje skambėsiantį Justės Janulytės kūrinį „Vėjo arfa“. Sukurtas Th. Manno festivalio užsakymu klaipėdiečių orkestro ir latvių dirigento Normundo Šnē intepretacijoje jis pirmąkart nuskambėjo liepos viduryje Nidoje. „Rašydama iš anksto žinojau, kad mano kūrinyje turėtų skambėti klavesinas ir styginiai. O vėjo arfa juk susijusi su Nida, pajūriu. Nežinojau, ar Kuršių nerijoje šis instrumentas yra, tačiau tokiame vėjuotame krašte jis, manau, puikiai skambėtų. Mano kūrinys yra vėjo arfos metafora“, – teigė Nacionaline premija už vizualiųjų metaforų muzikinį įprasminimą įvertinta muzikė.

Minėto kūrinio solo partiją klavesinu atliks Sergejus Okruško, o Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas, violončelininkas Mindaugas Bačkus grieš Davido Lango koncerto („pomirtinis pasaulis“) / concerto (world to come) violončelei ir kameriniam orkestrui solo partiją. D. Langas yra vienas žinomiausių JAV dabarties kompozitorių, muzikas-filosofas, savo kūryboje apmąstantis būties trapumą ir jėgą.

Elegancija ir subtiliu muzikiniu skoniu pasižymintis N. Šnē ištikimas savo vadovaujamam kolektyvui „Sinfonietta Rīga“ ir nedažnai koncertuoja kaip kviestinis dirigentas. Šiame koncerte su klaipėdiečių orkestru jis dar atliks savo tautiečio Jānio Ivanovo kūrinį bei amerikiečių minimalisto Johno Adamso  pulsuojančią kompoziciją  Shaker Loops / „Virpesių kilpos“.

Spalio 1 d., pirmadienis, 18.30 val., Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčia
„Kutavičiaus oratorijų magija“

Lietuvių muzikos korifėjaus Broniaus Kutavičiaus muzika jau pusė amžiaus yra nepalaužtos ir bekompromisės kūrybos simbolis. Daugelį atlikėjų ir klausytojų kartų ji užburia savo garsų magija. „Tai, ką daro B. Kutavičius, nėra vien muzika – tai dalykai, kuriuos galima įjungti į gyvenimą. Mes, atlikėjai, nebūtume ištvėrę pusės metų, jeigu mūsų darbas būtų buvęs vien sausas partitūros realizavimas. Čia integruota kultūros visuma. Ši muzika keičia mūsų mąstymą, skatina tobulėti. Suvokti, kad darbo, įdėto į šios partitūros realizavimą, dėka prasmingai gyveni, nes tos pastangos kompensuoja vertybių ilgesį. Mums tai – kryptis, kaip reikia gyventi, gyvenimo ir bendravimo būdas. Ačiū Kutavičiui!” – taip kalbėjo kompozitorius Šarūnas Nakas, kurio vadovaujamam ansambliui B. Kutavičius sukūrė oratoriją „Iš jotvingių akmens“. Su dideliu pasisekimu ji buvo atlikta daugelyje pasaulio šalių.

Oratorija prasideda mušant ritmą tikrais akmenimis – tarsi kviečiant jotvingių dvasios jėgą. Kūrinyje atsiskleidžia tautos kultūros augimas nuo elementarių jos pavidalų iki totalaus šedevro – liaudies dainos, kurioje tartum rasos laše spindi jos skaistus ir gyvybingas grožis.

B. Kutavičiaus oratorijos „Paskutinės pagonių apeigos“ partitūrą puošia rato formos penklinė ir kiti netipiški natų ženklai. Kūrinyje labai svarbus yra akustinis erdvės aspektas. Choro atliekama muzika apsupa klausytojus, o solistė, būdama tarp publikos, atlieka gyvatės užkeikimą. Kūrinyje atskleidžiama ikikrikščioniškoji tautos pasaulėjauta, o vargonų garsai ženklina  krikščioniškos kultūros atėjimą.

„Kutavičiaus oratorijų magiją“ perteiks Klaipėdos Vydūno gimnazijos ir Stasio Šimkaus konservatorijos moksleiviai ir pedagogai bei profesonalūs atlikėjai. Visi jie yra susiję su Klaipėda.

Spalio 4 d.,  ketvirtadienis, 12.00 ir 18.30 val., I a. fojė
„Ritmo žaidimai“

Festivalis pirmąkart  atvers duris patiems mažiausiems klausytojams – 5-12 metų vaikams. Kartu su tėveliais jie kviečiami dalyvauti „Ritmo žaidimuose“. Perkusininkų duetas iš Švedijos Rhythm Art Duo juos supažindins su įvairiais mušamaisiais instrumentais, kuriais atliekama šiuolaikinė muzika. Klausytojai ir patys bus kviečiami „pažaisti“ garsais, išreikšti savo emocijas muzikuojant kartu su Danieliu Bergu ir Fredriku Duvlingu, turinčiais didelę edukacinių projektų patirtį. Atlikėjai daug bendradarbiauja su mokyklomis Švedijoje, skatindami ir įkvėpdami vaikus bei jaunimą groti klasikiniais mušamaisiais instrumentais. Programoje dalyvaus ir aktorė Rugilė Latvėnaitė.

Spalio 5 d., penktadienis, 18.30 val.
„Perkusijos naktis“

„Perkusijos naktis“ – tai dvi įkvepiančios valandos su intriguojančia perkusine muzika, atliekama pripažintų Švedijos ir Lietuvos meistrų. Pirmoje koncerto dalyje pasirodys Rhythm Art Duo, Danielis Bergas (marimba) ir Fredrikas Duvlingas (perkusija). Jie kartu groja jau daugiau nei ketvirtį amžiaus. Dažnai Europos scenose koncertuojantis duetas glaudžiai bendradarbiauja su kompozitoriais, inicijuodamas naujus kūrinius. Pernai jų repertuarą papildė Loretos Narvilaitės Akataka, pastaruoju metu nuolat skambanti dueto programose.

Antroje koncerto dalyje KKS scenoje karaliaus dažnai čia koncertuojantis temperamentingojo Pavelo Giunterio vadovaujamas ansamblis Giunter Percussion. Šįkart jis pasirodys kaip kvartetas: be vadovo, kartu gros Sigitas Gailius, Tomas Kulikauskas ir Andrius Rekašius. Beje, visi šie 3 ansamblio nariai perkusijos meno pradines žinias gavo Klaipėdoje, Eduardo Balsio menų gimnazijoje ar Stasio Šimkaus konservatorijoje.

Tarp ansamblio atliekamų kūrinių bus žymios japonų kompozitorės ir perkusininkės Keiko Abe’ės koncertino marimbai The Wave / „Banga“, pripažinto amerikiečių kompozitoriaus ir perkusininko Steve’o Reicho  Nagoya marimbas / „Nagojos marimbos“  ir kiti spalvingi kūriniai mušamiesiems.

Koncertą vainikuos jungtinio švedų ir lietuvių kolektyvo atliekama Ramintos Šerkšnytės  Idée fixe / „Įkyri mintis“ šešiems perkusininkams. „Šio kūrinio charakterį bei dramaturginę plėtotę nulėmė pats pavadinimas“, – teigia aukščiausiu valstybės apdovanojimu, Nacionaline premija įvertinta kompozitorė.

KKS informacija
Parengė Loreta Narvilaitė