Onutės Narbutaitės „šiandien“
- 2015 m. lapkričio 12 d.
Naują autorinę O. Narbutaitės kompaktinę plokštelę ketina leisti tarptautinė leidybos kompanija „Naxos“, bendradarbiaudama su Lietuvos muzikos informacijos centru. Šios idėjos iniciatorius yra dirigentas Christopheris Lyndon-Gee (Italija/Australija); jį matėme Vilniuje diriguojantį „kein gestern, kein morgen“ premjerą „Gaidoje“ (spalio 23 d. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje). Šis opusas solistams ir simfoniniam orkestrui yra vienas iš trijų naujoje plokštelėje skambėsiančių kūrinių greta Simfonijos Nr. 4 „krantas upė simfonija“ ir „La barca“.
Kompozitorė pasakoja, kad jos ir dirigento bendradarbiavimas prasidėjo tada, kai Ch. Lyndon-Gee dirigavo jos „krantas upė simfonija“ premjerą 50-jame festivalyje „Varšuvos ruduo“ (2007). „Christopheriui Lyndon-Gee kūrinys labai patiko, bet tikrai negalėjau tikėtis, kad tas palankumas pasisuks tokia konkrečia linkme. Jis yra padaręs daug įrašų firmai „Naxos“, tad ir pasiūlė jiems šią idėją. Būtent „krantas upė simfonija“ buvo pagrindinis taikinys šiam CD.“
Nutekėjo nemažai vandens, kol žodis tapo kūnu. Tačiau šių metų spalio pabaigoje, jau kitą rytą po „Gaidos“ koncerto, Ch. Lyndon-Gee su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru Vilniuje darė įrašus naujajai plokštelei. Jos programa – bendras O. Narbutaitės ir Ch. Lyndon-Gee sumanymas. Kompozitorė pasiūlė įtraukti „La barca“ (premjerą 2005 m. Miunchene griežė José Serebriero diriguojamas Bavarijos radijo simfoninis orkestras), o dirigentas pageidavo, kad O. Narbutaitė parengtų „Korneto“ siuitą. Vis dėlto kompozitorei siuitos idėja nebuvo priimtina, todėl ji pasirinko vientisą epizodą su dviem dainininkais: gerokai sustiprino orkestro reikšmę, ir šitaip atsirado savarankiškas vokalinis-simfoninis kūrinys. Kompozitorė sudėliojo ir kūrinių seką autoriniame CD: „La barca“, „kein gestern, kein morgen“ ir „krantas upė simfonija“.
„Formuodama kompoziciją „kein gestern, kein morgen“, galvojau apie planuojamą CD ir kitų į plokštelę įtrauktų kūrinių – „La barca“ ir „krantas upė simfonija“ – kaimynystę, o taip pat apie tai, kad šių trijų kompozicijų sugretinimas ir iš jo kylanti sąveika gali paryškinti esamas ir sukurti naujas prasmes. Tarp šių skirtingų opusų esama muzikinės išraiškos sąšaukų, tad įsivaizduoju, jog visą plokštelėje pateikiamą jų seką galima būtų suvokti kaip savaip vientisą ir nuoseklią „makro-kompoziciją“. Be abejo, tikiuosi naujos atlikimo kokybės, kuri galbūt leis visai kitaip išgirsti vieną ar kitą kūrinį.“
Naujoji autorinė O. Narbutaitės plokštelė atspindės paskutinio dešimtmečio jos simfoninę kūrybą. Beje, „La barca“ šių metų pradžioje buvo, anot kompozitorės, netikėtai „prikelta“ iš užmaršties: suomių dirigento Sakari Oramo iniciatyva BBC simfoninis orkestras įrašė kūrinį BBC radijui, ir vasarį įrašą transliavo BBC radijo III programa. Kaip ta proga interviu sakė dirigentas (www.theartsdesk.com), O. Narbutaitės muzikoje „girdi fantastiškų skambesių. Baltijos kraštuose vyksta išties įdomių dalykų.“
2016 m. sausio 24 d. Talino kamerinis orkestras su dirigentu Juha Kangu atliks „Was there a butterfly?“ Taline. Šis kūrinys buvo dedikuotas ilgamečiam O. Narbutaitės bendražygiui J. Kangui ir jo diriguojamam Ostrobotnijos kameriniam orkestrui (kūrinio premjera įvyko Suomijoje 2014 m.); minėti atlikėjai opusą įrašė ir 2016 m. ketina išleisti (įrašų kompanija „Alba“). O vasario mėnesį Bostone O. Narbutaitės „Winterserenade“ atliks „Chameleon Arts Ensemble“.
Kitais metais nuskambės ir dvi O. Narbutaitės premjeros. Airijoje ketinama atlikti jos naują kūrinį „Heliography“ moters balsui, altui, violončelei ir būgnams; numatomi atlikėjai – Sarah Maria Sun (Vokietija) ir Gartho Knoxo trio (Prancūzija). Kūrinys parašytas Airijos „Louth Contemporary Music Society“ užsakymu. O 2016 metų liepą Thomo Manno festivalyje įvyks naujos kamerinės O. Narbutaitės kompozicijos premjera. Tai bus jubiliejinis festivalis, kuriam kompozitorė kūrinį rašo pirmą kartą.
Beata Baublinskienė