Lina Lapelytė

Lina Lapelytė (g. 1984) – menininkė, muzikantė ir kompozitorė, gyvenanti ir kurianti Vilniuje bei Londone. Performansu pagrįsta menininkės kūrybinė praktika neatsiejama nuo muzikos ir koketuoja su populiariaja kultūra, lyčių stereotipais bei nostalgija.

Choras „Geros dienos!“

X
Choras „Geros dienos!“

Biografija

2006 m. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje įgijo klasikinio smuiko specialybę. 2009 m. Londono menų universitete (LCC) su pagyrimu baigė garso meno bakalauro studijas, o 2013 m. Londono Karališkajame meno koledže (RCA) įgijo skulptūros magistro laipsnį.

Nuo 2013 m. kaip kviestinė lektorė dėsto tokiose meno institucijose kaip Ruskino dailės mokykla Oksforde, Londono menų universitetas, Londono Karališkasis meno koledžas, Londono Karališkoji menų akademija, Oslo meno akademija, Vilniaus dailės akademija.

Nuo 2008 m. aktyviai dalyvauja tarptautinėse menininkų rezidencijų ir mainų programose: Srishti menų universitete Bangalore (Indija), Naujosios muzikos inkubatoriaus rezidencijoje (NMI) Londone ir Stokholme, „Akademie Schloss Solitude“ rezidencijoje Štutgarte, Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonijoje, Ujazdowski pilies Šiuolaikinio meno centre Varšuvoje.

Ankstyvajame kūrybos etape Lina Lapelytė daug dėmesio skyrė improvizacinei muzikai. Derindama smuiko ir elektronikos skambesį, menininkė dalyvavo įvairiuose šiuolaikinės muzikos projektuose, rengė pasirodymu su žymiais tarptautinės improvizacinės muzikos scenos meistrais Angharad Davies, Davidu Toopu, Johnu Butcheriu, Antonu Lukoszevieze, Eddie Prevostu, Davidu Ryanu, Peteriu Cusacku, Leafcutteriu Johnu, kvartetu „Twentytwentyone“, Arturu Bumšteinu, Rhodri Davies, Anat Ben David, Olga Nosova ir kitais.

Kelias disciplinas savo kūryboje jungianti menininkė šiuo metu daugiausiai gilinasi į performatyvumą ir įvairias jo formas, manipuliuoja žanrų ribomis. Populiariosios muzikos ir operos elementus Lina Lapelytė supina su liaudies ritualais ir šiuolaikinės kasdienybės kultūra. Jos kuriamiems performansams būdingas stilizuotas ekspresyvumas, grotesko elementai, teatrališka įtaiga, išraiškingas vizualumas ir konceptualus muzikalumas. Menininkė savo kūryboje tyrinėja kitoniškumo, grožio, amžiaus ir sunkiai išjudinamų stereotipų temas, kritiškai apmąsto aktualius lyties, kultūrinio tapatumo ir socialinių grupių klausimus.

Į savo projektus menininkė dažnai įtraukia bendruomenių ir kolektyvų narius. Dažnai jos kūriniuose susitinka profesionalūs atlikėjai ir mėgėjai. Kolektyviška darbo metodika atsispindi ir sėkmingose kūrybinėse koloboracijose. Kartu su menininkėmis Rugile Barzdžiukaite ir Vaiva Grainyte 2013 metais sukurta šiuolaikinė opera „Geros dienos!“ įvertinta šešiais tarptautiniais apdovanojimais. Apie skirtingus parduotuvės darbuotojų likimus pasakojanti opera apkeliavo dešimtis festivalių visame pasaulyje, buvo transliuota BBC Radio 3 ir LRT eteryje. Su antru bendros kūrybos projektu opera-performansu „Saulė ir jūra“ (2017 m.) menininkės 2019 m. atstovauja Lietuvai 58-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje.

Lina Lapelytė aktyviai dalyvauja parodose ir projektuose Lietuvoje ir užsienyje. Personalines parodas ir pasirodymus yra surengusi tokiose institucijose kaip DRAF - Davido Robertso meno fondo galerija (Londonas, 2014), „Serpentine“ galerijų paviljonas (Londonas, 2014), edukacijos, rezidencijų ir parodų centre „Rupert“ (Vilnius, 2017), Barselonos šiuolaikinio meno muziejuje MACBA (Barselona, 2017), Cartier meno fondas (Paryžius, 2019).

Menininkės darbai buvo pristatyti daugelyje tarptautinių grupinių parodų: „Waiting for Another Coming“ (Ujazdowski pilies Šiuolaikinio meno centre, Varšuva, 2018), „Give up the Ghost!“ (13-oji Baltijos trienalė, Talinas, 2018), parodoje „Priedainis“ šiuolaikinio meno centre „KIM?“ (Ryga, 2018), Nacionalinėje dailės galerijoje organizuotoje parodoje „Magma“, (Vilnius, 2017), Moderna Museet muziejaus parodoje „Public Movement“ (Malmė, 2017), FIAC (Paryžius, 2017), festivalyje „Tectonics“ (Tel Avivas, 2017), projektų erdvėje „1857“ (Oslas, 2017), šiuolaikinio meno centro „De Vleeshal“ parodoje „Why Patterns?“ Midelburge (Olandija, 2017). Taip pat  parodose „Peculiar People“ (galerija „Focal Point“, Pajūrio Sautendas, Didžioji Britanija, 2016), „Double Bind“ (NILO, Reikjavikas, 2016 ir „Rupert“, Vilnius, 2015), Venecijos architektūros bienalėje (Venecija, 2016), „Picnic session“ šiuolaikinio meno muziejuje CA2M (Madridas, 2015), „Listening“ (Hayward galerijos keliaujanti paroda Didžioji Britanija, 2015), „Block Universe“ (Londonas, 2015), „Baltic CCA“ (Niukaslas, 2014), „Eye and Lense“ („Whitechapel Gallery“, Londonas, 2014).

Linos Lapelytės kūryba yra skambėjusi Karalienės Elžbietos koncertų salėje Londone, Royal Albert salėje Londone bei Teatro Argentino, Romoje.

2014 m. Jungtinėje Karalystėje Lina Lapelytė buvo nominuota Arts Foundation Futures Awards (AFFAs) apdovanojimuose, o 2018 m. – „Globalios Lietuvos apdovanojimui“. Kartu su Rugile Barzdžiukaite ir Vaiva Grainyte už operą „Geros dienos!“ 2012 m. pelnė tarptautinio teatro instituto organizuojamo konkurso Music Theatre NOW prizą (Jončiopingas, Švedija). 2014 m. už geriausią lietuvių autorių pastatymą menininkėms Lietuvoje įteiktas Auksinis scenos kryžius. Tais pačiais metais pelnyti du Latvijoje vykstančio festivalio „Baltijos teatrai“ konkursinės programos apdovanojimai už „socialinės tikrovės pajautą” ir „dramaturgiją“. 2015 m. Lietuvoje kūrėjos įvertintos Jaunojo menininko premija, taip pat pelnė pagrindinį tarptautinio jaunųjų režisierių festivalio „Fast Forward“ prizą (Braunšveigas, Vokietija). 2018 m. už novatoriškus ir originalius sprendimus menininkės apdovanotos Boriso Dauguviečio auskaru.

Kūrinio pavadinimas/Kompozitorius/Instrumentuotė

Metai

Trukmė

Pavyzdžiai

Užsisakyti

Kūrinio pavadinimas/

Metai/

Trukmė

Nr./Kūrinio pavadinimas/Kompozitorius

Leidinys

Skolinti

0