Marius Baranauskas

Mariaus Baranausko muzika ypatingo susidomėjimo sulaukė dar 2004 metais, kuomet jo simfoninė kompozicija „Kalbėjimas“ laimėjo 3-iąją premiją Toru Takemitsu kompozicijos konkurse Japonijoje. Kompozitorius ypač domisi tembru, siekdamas šį muzikinės kalbos parametrą savo kūriniuose iškelti į pirmą planą. Pradėjęs nuo literatūros, Marius Baranauskas mėgina sieti abi sferas, versdamas žodžius į muzikinius garsus ir tembrus.

Veronika Janatjeva

Kalbėjimas - Išlydyta mintis

X
Kalbėjimas - Išlydyta mintis

zoom in 4: naujoji lietuvių muzika - Kalbėjimas

X
zoom in 4: naujoji lietuvių muzika - Kalbėjimas

Tegu

X
Tegu

Penki sapnai apie metalinį rūką

X
Penki sapnai apie metalinį rūką

Biografija

Marius Baranauskas (g. 1978) 1984-1996 m. mokėsi Vilniaus S. Nėries vidurinėje mokykloje bei Vilniaus B. Dvariono muzikos mokyklos fortepijono klasėje. 1996-2002 m. kompozicijos specialybę studijavo Lietuvos muzikos akademijoje (doc. Rimanto Janeliausko kl.), 2003-2005 m. tęsė kompozicijos studijas tos pačios akademijos aspirantūroje. 1999 m. dalyvavo tarptautiniuose meistriškumo kursuose kompozitoriams Bukove (Vokietija), kuriuos vedė Osvaldas Balakauskas (Lietuva) ir Folke Rabe (Švedija), 2001 m. - intensyviuose kursuose "Komponavimas ir muzikos technologijos" Tamperės konservatorijoje (Suomija). 2002 m. tobulinosi tarptautiniuose meistriškumo kursuose kompozitoriams Villecroze (Prancūzija) pas prancūzų kompozitorių Noelį Lee, 2002 ir 2004 m. dalyvavo Baltijos šalių jaunųjų kompozitorių kursuose Dundagoje (Latvija). 2003 m. tarptautiniuose meistriškumo kursuose kompozitoriams Apeldorne (Olandija) studijavo pas Louisą Andriesseną, Martijną Paddingą, Roderiką de Maną, Davidą Langą, Richardą Ayresą bei dalyvavo tarptautiniuose meistriškumo kursuose kompozitoriams ir muzikologams Varšuvoje (Lenkija), kuriuos vedė Luca Francesconi, Marco Stroppa, Horatiu Radulescu, Ivanas Fedele, Zbigniewas Bargielskis ir kt. 2006 m. kompozitorius rezidavo Tarptautiniame kompozitorių centre Visbyje (Švedija).

Mariaus Baranausko kūriniai skambėjo Jaunimo kamerinės muzikos dienose Druskininkuose (1998-2004), šiuolaikinės muzikos festivalyje "Arena" (Ryga, 2002), elektroakustinės muzikos festivalyje "Jauna muzika" (Vilnius, 2004, 2005), šiuolaikinės muzikos festivalyje "Gaida" (Vilnius, 2004, 2005, 2006, 2007), ISCM Pasaulio muzikos dienose (Zagrebas, 2005, ir Vilnius, 2008). 2003 m. Baranausko kūrinį "Road with Cypress and Star" olandų ansamblis "de ereprijs" atliko festivaliuose Olandijoje "Gelderse Muziekzomer" ir "Gaudeamus Music Week". 2004 m. laimėjo prizą už geriausią elektroakustinį kūrinį ("Nunc"), 2007 m. - prizą už geriausią orkestrinį kūrinį ("Išlydyta mintis" simfoniniam orkestrui) Lietuvos kompozitorių sąjungos rengiamame geriausių metų kūrinių konkurse, 2004 m. - 3 premiją Toru Takemitsu kompozicijos konkurse Japonijoje už simfoninę kompoziciją "Kalbėjimas", 2011 m. - 3 premiją Lietuvos kompozitorių sąjungos konkurse už chorinį kūrinį "Templum Dei estis". 2007 m. Marius Baranauskas apdovanotas "Auksiniu scenos kryžiumi" kaip geriausias metų teatro kompozitorius.

Pasak kompozitoriaus, muzika nebuvo pirmoji jo kūrybos sritis. Pradėjęs nuo literatūros, dabar Marius Baranauskas mėgina sieti abi sferas, versdamas žodžius į muzikinius garsus ir tembrus. Pastaruoju metu jis ypač domisi tembru, siekdamas šį muzikinės kalbos parametrą savo kūriniuose iškelti į pirmą planą.

Savo sugalvotą komponavimo būdą, kiekvienam kalbos garsui subjektyviai pritaikant kokį nors akustinį atitikmenį, kompozitorius pirmąkart panaudojo simfoninėje kompozicijoje "Kalbėjimas". Savotiška šios "vertimo" technikos sistema (balsiai verčiami tęsiamais garsais, priebalsiai - tęsiamais toniniais, netoniniais garsais arba akcentuotais štrichais) nėra stabili ir teikia daug varijavimo galimybių, priklausančių nuo įvairios prigimties kintamų dydžių - tembro, ritmo, aukščio, dinamikos, instrumentuotės, prasminio ryšio su "verčiamu" tekstu, balsu dainuojamo teksto derinimo su "išverstu" ir pan., - leidžiančių tikėtis vis kitokio garsinio rezultato. Kalbinio-muzikinio žaidimo galimybes Barananauskas tyrinėja ir savo elektroniniuose kūriniuose, kur įvairūs balso tembrai, vėlgi tampantys kompozicijų atspirties tašku, patiria kompiuterines transformacijas.