Martyno Bialobžeskio albumo „Sunny. Bit Windy“ pristatymas

  • 2022 m. rugsėjo 16 d.

Lietuvos muzikos informacijos centras išleidžia kompozitoriaus Martyno Bialobžeskio skaitmeninį albumą „Sunny. Bit Windy“, kurio pristatymas  vyks  rugsėjo  22  d.  20  val.  „Opera  Social  House“ (J. Lelevelio gatvė 4, Vilnius) viršutinėje salėje. Po pristatymo ir pokalbių, kuriuos moderuos Veronika Janatjeva, autorius atliks specialiai parengtą albumo setą.

Skaitmeninį albumą bus galima įsigyti mūsų bandcamp.com platformoje.


Martyno Bialobžeskio kūryboje susipina keturi pagrindiniai šaltiniai: akademinė, teatro, elektroninė klubinė muzika bei specifinio garso paieškos. Šios skirtingos sritys dažnai veikia viena kitą, trindamos aiškias stiliaus bei žanro ribas. Dar studijuodamas Martynas pradėjo jungti akademinę ir pop muziką, kaip muzikos ir tekstų autorius bendradarbiavo su lietuviškojo techno pionieriais „Exem“, „Sel“, „Happyendless“ ir kt. Elektroninės muzikos scenoje jis aktyviai veikė kaip „Diisc Orchestra“ ir Elektroninės muzikos trio narys. Per pastaruosius penkiolika metų, dirbdamas su skirtingais režisieriais, jis gan intensyviai kūrė muziką spektakliams ir kinui. Visos šios praktikos, vienaip ar kitaip, susipina ir naujame skaitmeniniame albume.

„Sunny. Bit Windy“ albumą sudaro dvylika iš pažiūros giminingos kompozicijos, kurių daugelis primena ambient stiliaus elektroninę muziką ar IDM. Čia minimalistiškai statiškas ir ramias situacijas keičia ritmingi ir tamsūs tonai. Tai savotiška retrospektyva, kurioje įsipina garso takeliai iš spektaklių „Žalia pievelė“ (rež. Jonas Tertelis, Kristina Werner), „End it Like Beckham“ (rež. Cezaris Graužinis), „Coliukė“ (rež. Ričardas Matačius), „Nežinoma žemė. Šalčia“ (rež. Jonas Tertelis), taip pat elektroakustinė kompozicija „CD in C(D)“ elektronikai ir altui, pelniusi Lietuvos kompozitorių sąjungos apdovanojimą, „Primal Beauty“ sukurta rezidencijos Švedijoje metu ir kitos.

Kaip apžvelgia muzikologas Edvardas Šumila, statiškas ir ramus „Green Meadow“ atpažintinas iš dokumentinio teatro spektaklio apie uždaromą Ignalinos atominę jėgainę. Pats jėgainės kraštogarsis nepateikia daug artefaktų. Tačiau pagauna šios vietos, kurioje Martynui pavyko apsilankyti, atmosfera – prisodrinta tiek pačios elektrinės, tiek jau teatre atsiradusio pastatymo dramos.

Panašiai yra ir su kita, teatre atsiradusia muzika, nors kartais taip ir nepanaudota – kaip antai takelis, davęs pavadinimą visam albumui „Sunny. Bit Windy“, arba „Last Track“, inspiruotas paskutiniosios nakties prieš premjerą. Ten atsispindi skirtingos teatrinės aplinkybės – ar tai būtų spektaklis vaikams („The Birth of Thumbelina“), ar satyra apie futbolo megažvaigždės Davido Beckhamo gyvenimo saulėlydį („End It Like Beckham“). Pastarojo naratyvume atsiskleidžia ir kitos minimalistinės inspiracijos, primenančios ankstyvuosius Gavino Bryarso kūrinius.

Kūrinių seriją pavadinimu „Air“ kompozitorius sukūrė specifiniam projektui dar 2009 m. Nors visa serija sudarė ambient muzikos setą ir turėjo būti klausoma hibridinėje – tarsi klubinėje, tarsi koncertinėje aplinkoje – tokiu būdu ji niekada taip ir nebuvo atlikta. Tai vienas pirmųjų ambient muzikos bandymų Martyno repertuare, sulaukusių ir kitų panaudojimo būdų; kai kurie fragmentai atsidūrė filmuose (Algimanto Puipos „Kita tylos pusė“), taip pat buvo naudojama jo brolio Andriaus poezijos skaitymuose, ir, žinoma, kartais patekdavo į teatrinius pastatymus.

„CD in C(D)“ taip pat priskirtinas prie ambient skambesio ieškojimų. Kūrinio „atmosferiškumas“ čia kontrastuoja su beveik koncertine elektrinio alto išraiška, kurią atlieka Vidas Vekerotas. Svarbu ir tai, kad jis sukurtas kaip pirmosios „DIISSC Orchestra“ kolektyvo – apie dešimtį metų buvusio Lietuvos muzikos scenos fenomeno – programos dalis, o „Traffic Drone“ sukurta jau vėlesnėms Elektroninės muzikos trio programoms.

„Primal Beauty“ atsiradimą inspiravo sudėtinga paklydimo miške patirtis, būnant kūrybinėje rezidencijoje Baltijos pajūryje, Švedijoje – visą dieną trukusi nežinomybė ir sunki kelio namo paieška, kartu su laiminga pabaiga, į šią muziką atnešė keistas, šiek tiek neramias ir sodrias garsines patirtis, kurios atspindi mūsų santykį su tuo, ką laikome „gamtos būkle“.


Albumo leidybą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir LR Kultūros ministerija.