Jono Jurkūno vinilinės plokštelės „Robots & Petals“ pristatymas

  • 2022 m. gegužės 22 d.

Lietuvos muzikos informacijos centras išleido kompozitoriaus Jono Jurkūno vinilinę plokštelę „Robots & Petals“, kurios pristatymas ir perklausa vyks 2022 m. birželio 2 d. 19 val. „Bali Wood Café“ (Mindaugo g. 16, Vilnius).  Po pristatymo ir pokalbių, kuriuos moderuos Paulina Sofija Nalivaikaitė, muzika dalinsis Adas Gecevičius. 

Albumą galima užsisakyti iš anksto mūsų bandcamp.com platformoje, o plokšteles atsiimti renginio metu arba gauti paštu po renginio.


Jono Jurkūno domėjimosi laukas yra be galo platus, tad kūryboje pinasi tiek tradiciniai klasikinės muzikos žanrai, tiek ir elektroninė eksperimentika, muzika teatro bei kino projektams. Vis dėlto pirmajam savo albumui autorius atrinko tris orkestrines kompozicijas. Tiesa, visos jos savitos ir skirtingos, tarsi atskleidžiančios skirtingas veiklas bei pomėgius. Kaip sako Jonas: „Muzika, kurią rašau, yra labai daugiabriaunė. Nes man patinka kurti pačią įvairiausią muziką – elektroninę, instrumentinę, art, kino muziką, ir visos šios medijos padeda surasti, eksperimentuoti ir išbandyti įvairiausias idėjas.“

Žaidimai naratyvais

Kompozitoriaus doktorantūros baigiamasis darbas „Robots & Petals“, sukurtas 2016 m., yra artimiausias tradiciniam koncerto fortepijonui ir orkestrui žanrui. Vis dėlto jis išsiplečia į penkias dalis, kuriose autorius kuria įsivaizduojamą robotų ir žiedlapių naratyvą. Robotai čia veikia mechaniškai – pakuoja dovanas, stato dangoraižį, marširuoja gatvėmis, kol galiausiai žiedlapių viesulas viską įsuka į pašėlusį šokį. Kūrinyje jungiamos kompozicinės priešybės, nestokojant sveiko humoro jausmo, intensyvaus ir kaitaus ritmo, plačios emocijų paletės ir orkestrinio tempo įvairovės.

Kūrinį atliko Jono Jurkūno kurso draugas, pianistas Motiejus Bazaras, Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras ir dirigentas Juozas Domarkas. Kompozitorius čia ieškojo priemonių, kaip suteikti atlikėjui kuo daugiau emocinių nuorodų: „Kūrinio kadenciją aš parašiau kaip grafinę partitūrą, su visokiais makaronais, brūkšniais ir pan. Realiai ji nesugrojama, tačiau partitūroje prirašiau labai daug žodinių nuorodų, kurios padeda atlikėjui įsijausti, kitaip nei tie visi itališki terminai, kaip meno mosso, rubato ir kiti. Man, atėjusiam iš džiazo, jie yra jau pasenusi kalba.“

Tarp klasikos ir džiazo

Tai, kad kompozitorius atėjo iš džiazo, labai stipriai atsiskleidė pernai metais sukurtame kūrinyje „Golden Chains“, kurio premjera realiai įvyks tada, kai Jūs pasileisite vinilinę plokštelę savo grotuve. Jau kelerius metus galvoje brandintas kūrinys dienos šviesą išvydo būtent įrašų su pianistu Daumantu Kirilausku, Kauno bigbendu bei dirigentu Vytautu Lukočiumi metu. Tiesa, pats kūrinio sumanymas atkeliavo netikėtai: „Vieną dieną aš paskambinau Daumantui ir jis papasakojo, kad sapnavo sapną, kuriame jis grojo su bigbendu. Tai skambėjo kaip užsakymas! Pažadėjau sukurti kūrinį, o tada ir bigbendas atsiras. Šis kūrinys yra dedikuotas Daumantui, tai apie jį, apie jo žavėjimąsi džiazu, apie jo meistrišką gebėjimą valdyti tiek klasikos, tiek ir džiazo pasaulius.“

Panaudodamas matematinę Markovo grandinių interpretaciją, kompozitorius čia žaidžia su tos pačios muzikinės medžiagos skirtingomis formomis. Tai savitas džiazinis požiūris į algoritminį muzikos komponavimą, kartu įtraukiant ir laisvo pobūdžio improvizacijas, lyriškus epizodus, multiritmikos prieskonius, hiphopo ir repo muzikos ritmo formules.

Tarp kino ir modernizmo

Trumpiausias kūrinys vinilinėje plokštelėje – tai kompozicija „Temporarily. Letter to Charles“ (2012), kurioje kompozitorius sugretino dvi temas: viena – iš garso takelio, sukurto lietuvių emigrantų temą nagrinėjančiam Jūratės Samulionytės režisuotam kino filmui „Laikinai“, ir antra – grįsta JAV modernisto Charleso Iveso kūrinio „The Unanswered Question“ skambesio ir nuotaikos atspindžiais. Tai nedidelė simfoninė miniatiūra, atskleidžianti skirtingas emocijas. Kaip sako kompozitorius: „Čia pateikiamos dvi gyvenimo idėjos – nuolat kintančios amžinybės, nenutrūkstamos pradžios, naivaus pozityvumo su visais atsakymais be klausimų; ir statiškos, realistiškos abejonės dėl vieno vienintelio egzistencijos klausimo.“ Kūrinį įrašė dainininkės Kristina Žaldokaitė, Berta Timinskaitė, Ieva Mukauskaitė, Gaudrė Vaitkutė, Kauno miesto simfoninis orkestras ir dirigentas Imants Resnis.


Vinilinės plokštelės leidybą bei pristatymą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir LR kultūros ministerija.