„Improdimensija“ imasi įrašų leidybos darbų

  • 2021 m. balandžio 6 d.

Vitalijus Gailius

„Improdimensija“ – tai laisvojo džiazo ir improvizacinės muzikos namai, tapę svarbiu reiškiniu Lietuvos kultūriniame gyvenime. 2011 m. multiinstrumentininko, kompozitoriaus, pedagogo Arno Mikalkėno bei jo bičiulių dėka Kaune užgimusi iniciatyva, nepaisant ilgesnių ar trumpesnių veiklos pertrūkių, šįmet mini dešimtmetį. Nuo 2017 m., prisijungus pedagogui, pučiamųjų virtuozui Liudui Mockūnui, garso režisieriui Arūnui Zujui ir melomanui Eladijui Kirijanovui, iniciatyva pradėjo naują, kur kas aktyvesnį gyvavimo etapą.

2020-ieji „Improdimensijos“ raidoje buvo pažymėti dviem debiutais. Scenoje, nors ir pagal pandemijos sujauktą planą, galiausiai debiutavo „Improdimensija Orchestra“ − Liudo ir Arno iniciatyva suburtas kolektyvas iš LMTA Šiuolaikinės muzikos magistro programos buvusių ir esamų studentų bei jų bendraminčių. Na, o lapkritį „Improdimensija“ pristatė klasiką ir džiazą apjungiantį Petro Geniušo ir Liudo Mockūno albumą „Vers La Flamme“ ir debiutavo kaip leidybinė kompanija. Šiemet „Improdimensijos“ komanda taip pat pasiruošusi klausytojams pateikti ne vieną muzikinį gardėsį albumo pavidalu.

Bendrystė ir platesnė žanrinė pasiūla

Lietuvos ir užsienio melomanams, pastariesiems gal net labiau, pažįstamas kitos leidyklos – „NoBusiness Records“ asortimentas, kupinas puikių improvizacinės muzikos, laisvojo bei avangardinio džiazo artefaktų. Ir ne tik Lietuvos, bet ir ryškiausių pasaulinių žvaigždžių. „NoBusiness Records“ taip pat yra išleidę ir keletą koncertinių „Improdimensijos“ įrašų: Agustí Fernandezo ir L. Mockūno opusą „Improdimensions“, Nate’o Wooley, L. Mockūno, Barry Guy’aus, Arkadijaus Gotesmano albumą „NOX“ ir B. Guy’aus solo pasirodymą „Irvin’s Comet“. Ar naujai užgimusi „Improdimensijos“ leidybinė veikla nesukurs konkurencijos? Juolab kad L. Mockūnas, „Improdimensijos“ komandos vedlys, yra ir vienas iš „NoBusiness Records“ steigėjų, o A. Mikalkėnas savuosius įrašus buvo perkėlęs po „Jazz Academy“ vėliava, po kuria gimė jo, Mindaugo Apulskio ir Mariaus Giedros albumas „Sand in Your Shoes“.

A. Mikalkėnas „Improdimensijos“ savitumą apibūdina taip: „NoBusiness Records“ turi labai aiškią kryptį, pasižymi polinkiu į akustinį garsą bei kur kas labiau orientuojasi į užsienio atlikėjų paiešką. Tai kompanija, kuri leidžia tai, kas jiems patiems atrodo patrauklu. Mes taip pat leisime tai, ką norėsime, tačiau kiek platesniu spektru, nevengsime ir elektroninių garsų. Be abejo, pagrindą sudarys su „Improdimensija“ susijusi medžiaga. Kadaise turėjau leiblą „Sculdubuldu“, bet baigiau veiklą su juo ir sudėjau anksčiau išleistus įrašus po vienu „Jazz Academy“ stogu. Su jais neplanuojame figūruoti kaip leidybinė kompanija – išleistas tik „Sand in Your Shoes“.

Kadangi tiek „NoBusiness Records“, tiek „Improdimensija Records“ orientuojasi į nišinius žanrus, tarpusavio konkurencijos nėra. „Su „Improdimensija“ startuojame kaip savarankiška leidybinė kompanija. Žinoma, bendradarbiavimas su „NoBusiness“ nenutrūko. „NoBusiness“ labai atvirai žiūri į mūsų iniciatyvą, dalinasi kontaktais. Džiugina, kad juntama bendrystė, požiūris kaip į partnerius. Mes jiems tarsi jaunesnis brolis ar sesuo“, − mintimis dalinasi Arnas.

Garsinių lobių ieškos savarankiškai

„Improdimensija Records“ nėra užblokavusi savo pašto dėžutės nuo pasiūlymų leisti vieną ar kitą leidinį, vis dėlto komandos nariai sakosi norį ieškoti patys. Tai primena kaimyninės Lenkijos leiblą „Instant Classic“, kurio įkūrėjai Maciekas Stankiewiczius ir Arkadiuszas Młyniecas patys šniukštinėja rinkas ir ieško įdomių garsų, kurie galėtų tapti jų katalogo puošmenomis. Todėl Maciekas ir Arkadiuszas primygtinai prašo neužgrūsti jų pašto dėžutės šimtais demuškių. „Pasiūlymams nesame visiškai uždari, jaunimas tikrai gali kreiptis. Bet apskritai norime išvengti krūvos užklausų, užsikimšusio el. pašto ir galvos sukimo, ką kiekvienam besikreipiančiam atsakyti. Labiau norime patys stebėti ir ieškoti, ką norėtume išleisti, o ne rinktis iš to, kas mums siūloma“, − prisipažįsta A. Mikalkėnas.

Tęsiant paieškų temą, improvizacinės muzikos propaguotojai neslepia siekių į savo katalogą įtraukti ir užsienio kūrėjų. Žinoma, gauti finansinės paramos užsienio atlikėjų leidybai nėra taip paprasta, nes parašyti paraišką AGATA’i nepakanka. Tačiau didesnės biurokratinės ir finansinės kliūtys neatbaido nuo katalogo paįvairinimo. „Kaip ir minėjau, pagrindas bus tai, kas vyksta po „Improdimensijos“ vėliava, su dideliu dėmesiu mūsų jaunimui. Tačiau taip pat turime užmačių išleisti žymesnių užsienio atlikėjų įrašų. Planuojamas mano ir Allistairio MacDonaldo koncerto „Improdimensijoje“ išleidimas, taip pat kalbamės su Franku Gratkowski dėl jo solo albumo leidybos“, − apie ambicingus planus kalba Arnas.

Būsimi leidiniai

Lapkritį buvo pristatytas pirmasis „Improdimensija Records“ albumas − bendras P. Geniušo ir L. Mockūno albumas „Vers la Flamme“, tapęs gražia epitafija McCoy’ui Turneriui. Albume sugulė kompozitorių B. Bartoko, A. Skriabino, B. Kutavičiaus ir M. K. Čiurlionio kūriniai, meistriškai perinterpretuoti Petro ir Liudo, įvilkti į jųdviejų sukurptą klasikinės muzikos ir džiazo rūbą. Tai buvo įžanga į tolesnę „Improdimensija Records“ veiklą.

Šįmet pasirodė antrasis leidyklos įrašas – nenuoramos perkusininko Daliaus Naujokaičio albumas „In Residency at Improdimensija“. 2019 m. Dalius buvo pirmasis „Improdimensijos“ rezidentas ir toji istorinė medžiaga sugulė į fizinį CD formatą. Šiame diske girdime rinktinius kūrinius iš tris dienas vykusių pasirodymų, kuriuose Dalius savo būgnų ir perkusijos magiją skleidė kartu su senais bičiuliais Tomu Kutavičiumi, L. Mockūnu, Eugenijumi Kanevičiumi, Gintu Gascevičiumi, jaunosios kartos atstovais Dovydu Stalmoku, Gaile Griciūte, Dominyku Vyšniausku, Mėta Gabrielė Pelegrimaite, Ginte Preisaite bei, žinoma, bičiuliais iš Niujorko – Jonathonu Haffneriu ir Aaronu Keane’u. O kas laukia ateityje?

„Jau turime „Ąžuolinių berželių“ ir Klaipėdos orkestro albumo kompaktinius diskus, tačiau vėluoja vinilai. Tikėtina, kad balandžio antroje pusėje jau galėsime pristatyti šį albumą. Taip pat planuose tūbininko Simono Kaupinio solo albumas. Tai bus šio jauno kūrėjo studijoje įrašyta medžiaga, o ne iš solo pasirodymo „Improdimensijoje“. Taip pat planuose DJ Extended feat. Kazimieras Jušinskas albumas“, − apie ateities planus pasakoja Arnas. Pagal leidinių specifiką bus leidžiama CD, LP, skaitmeniniu formatu, o dalis įrašų – gal ir visais trim formatais.

„Improdimensijos“ albumus visi norintys gali užsisakyti per „Bandcamp“ svetainę, tačiau ateityje platinimo kryptis, tikėtina, plėsis. „Karantino metu apie platinimo vietas pernelyg negalvojame. Galbūt ateityje albumus platinsime muzikos įrašų krautuvėlėse, pvz., į „Thelonious“ tikrai turėtų atkeliauti. Manau, kad tiems, kas tikrai nori įsigyti įrašą, problemų įsigyjant per „Bandcamp“ neturėtų kilti. Be to, ši platforma mokesčių prasme išties draugiška atlikėjams“, – pasakoja Arnas.

Dėl streamingo platformų „Improdimensijos“ komanda kiek skeptiška: „Į „Spotify“ įrašų kelti neketiname. Lėšų iš to sugeneruoti beveik neįmanoma, o ir pati muzika tampa labai paprastai prieinama. Nišiniuose žanruose nemaža dalis atsisako „Spotify“ ir panašių platformų, nes tai traktuoja tarsi savotišką vagystę. Nišiniams atlikėjams įrašo pardavimas susijęs su išgyvenimu, o „Spotify“ to neskatina, – atvirauja Arnas. – Tačiau albumus, kurie bus išleisti su AGATA finansine pagalba, bus galima rasti „Pakartot“ platformoje, kuri suteikia prieigą prie turinio už simbolinį metinį mokestį.“


logo_srtrf-gal_geresnis.jpg