„Quark Effect“ pabėgimas iš džiazo

  • 2021 m. vasario 19 d.

Vitalijus Gailius

Karantinas smarkiai aptalžė verslą, nutraukė gyvus socialinius saitus, tačiau užkietėjusiems melomanams pernelyg krimstis nėra ko. Muzikos įrašų badas, dievaži, tikrai nejaučiamas. Bemaž kasdien gali maitinti savo grotuvą naujais scenos mohikanų ar naujokų albumais ir nerti į nenuspėjamas keliones garsu. Į vieną tokių kelionių kviečia vasario 12 d. pasirodęs debiutinis trio „Quark Effect“ albumas „Lunar Soil“. Apie jį pasikalbėjome su dviem trio nariais – saksofonininku KORNELIJUMI PUKINSKIU ir būgnininku DOMINYKU SNARSKIU.


Škotijoje gimęs lietuviškai airiškas tandemas

Lietuvos džiazo gerbėjai turbūt prisimena trijulę „SIN“, kurios nariais, kartu su gitaristu Justu Daugininkaičiu, buvo ir Kornelijus bei Dominykas. „SIN“ ne tik aktyviai koncertavo, bet ir spėjo pasižymėti „Vilnius Jazz Young Power“ konkurse – 2015 ir 2016 m. buvo apdovanoti specialiaisiais prizais už originaliausias kompozicijas. Bet kas turi pradžią, turi ir pabaigą. Į Karališkąją Škotijos konservatoriją išvykę studijuoti Kornelijus ir Dominykas užkūrė naują kolektyvą „Quark Effect“. Kolektyvas gimė iš noro eksperimentuoti ir atsitiktinės pažinties su airiu Ronanu Whitternu, puikiu elektroakustinių garsų ir fagoto meistru.

„Nebelikus trio „SIN“, nusprendžiau ieškoti naujų garsų, pasinėriau į eksperimentus su saksofonu. Netrukus supratau, kad būtų įdomu ką nors nuveikti su elektronika. Taip susipažinau su Ronanu, kuris, kaip ir mes su Dominyku, grojo džiazo ansamblyje „Saunter with Pyromans“, – pasakoja K. Pukinskis. Škotijoje gimęs lietuvių ir airio tandemas iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti kietas riešutėlis tapatybių ir etikečių fanams, tačiau kolektyvo nariai dėl to galvos nesuka ir netgi džiaugiasi tarptautine savo sudėtimi. „Jei kas primygtinai teiraujasi tikslios informacijos, sakome, kad esame iš Lietuvos ir Airijos, bet dažniausiai sakome, kad esame tiesiog muzikantai iš Glazgo“, – aiškina grupės saksofonininkas. Jam neprieštarauja ir D. Snarskis, tik priduria, kad tarptautiškumo momentas grupei nėra jokia kliūtis, muzikos rinkoje tai kartais skamba net patraukliau.

Fizikinių mokslų bei muzikos dialogas

Nespėjusiems pamiršti mokyklinio fizikos kurso ar kiek aktyviau besidomintiems procesais Europos branduolinių mokslinių tyrimų organizacijos hadronų greitintuve, grupės pavadinime minimas kvarkas turėtų būti gerai pažįstamas. „Quark Effect“ nariai neslepia, kad muzikuodami įkvėpimo semiasi iš teorinės fizikos klodų, o ypač iš bendrosios reliatyvumo teorijos ir kvantinės mechanikos. Kaipgi džiazą studijavę jaunuoliai pasivadino vienos iš dviejų fundamentalių medžiagos sudedamųjų dalelių vardu ir susidomėjo gamtamoksliniais pasaulio slėpiniais?

„Prieš dvejus metus, vasarą, berods penktadienį, išėjau pasivaikščioti po Glazgą. Atsitiktinai užsukau į mažą kiemelį, kur pastebėjau nedidelę knygų krautuvėlę su mažomis durelėmis. Užėjau ir ten sėdėjo toks senelis, apsikrovęs knygomis. Apsižvalgiau, akį patraukė viena knyga. Tai buvo Christophe’o Galfardo „The Universe in Your Hand: A Journey Through Space, Time, and Beyond“. Nusipirkau ją ir perskaičiau. Ši knyga negrįžtamai pakeitė mano pasaulėvaizdį. Galfordas apie mus supančią visatą rašo labai gražiai ir poetiškai. Dėl šios knygos pamilau fiziką ir apskritai mokslą. Galiausiai ėmė kirbėti mintis, kad reikia paeksperimentuoti su mokslu ir muzika, perkelti į muziką beprotiškas fizikų idėjas, – pasakoja Kornelijus. – Kvarkas yra viena iš atomo sudedamųjų dalių. Atomą sudaro branduolys ir jame esantys neutronai bei protonai, kuriuose gyvena kvarkai ir juos jungianti energija gluonai. Apie tai mąstant ir gimė kolektyvo pavadinimas. Kvantinės fizikos ar reliatyvumo teorijos yra mūsų pagrindinis įkvėpimo šaltinis. Galbūt todėl „Quark Effect“ muzika yra tokia erdviška.“

„Įsivaizdavome, kad mes patys ir esame tie kvarkai, apjungti gluonų. Tokios idėjos vedami nusprendėme pasivadinti „Quark Effect“, – kolegą papildo būgnininkas.

Elektronika ir lemtinga pažintis

„Lunar Soil“ gimė neskubinant kūrybinio proceso. Albumas vystėsi keliais etapais, kol galiausiai paskutiniai štrichai buvo sudėlioti praėjusių metų pabaigoje. Nors trio narys Ronanas puikiai groja fagotu, pasižyminčiu išraiškingais žemo registro garsais, albume šio instrumento neišgirsime. Debiutiniame kolektyvo įraše R. Whitternas pluša prie sintezatorių ir kitų elektroninių garsų išgavimo mašinų. Tačiau galimybės ateityje inkorporuoti fagotą grupės nariai neatmeta.

„Pirmieji keturis albumo kūriniai buvo įrašyti kiek anksčiau. Tąsyk prie jų dirbome kartu su Kornelijumi, turėdami idėją vėliau prilipdyti elektroniką. Viskas užtruko gal metus. Kitus kūrinius jau nuo pat pradžių įrašinėjome kartu su Ronanu“, – pasakoja D. Snarskis.

Ypatingą vaidmenį „Lunar Soil“ albumo atsiradimo istorijoje suvaidino Vilius Jokubaitis-Vilo, visiškai atsitiktinai tapęs, kaip sako Kornelijus ir Dominykas, ketvirtuoju grupės nariu.

„Sunku net pasakyti, gal Dievas mums pametėjo Vilių. Bet vieną vakarą su Dominyku nuėjome į vietinį bariuką paimprovizuoti. Po koncerto prie mūsų priėjo čiuvelis ilgais plaukais ir tarė: „I like your playing. Where are you from?“ Atsakėme, kad „we are from Lithuania“ ir tada jau kalbėjome lietuviškai. Pažintis tęsiasi iki šiol. Vilius pats groja gitara, bet taip pat labai padeda mums. Jis atliko „Lunar Soil“ masteringo, miksavimo ir prodiusavimo darbus“, – netikėtą pažintį prisimena K. Pukinskis.

„Vilius duoda daug svarbių patarimų. Pamenu, sugrodavome kūrinį ir jis iškart pasakydavo, kas gerai, o ką reikia koreguoti, nes, pasak jo, kūrinys tarsi niekur neveda. Jis labai svarbus mums žmogus, kuriuo tikime ir pasitikime“, – priduria D. Snarskis.

Visai ne džiazas

„Quark Effect“ debiutinis įrašas skamba netradiciškai. Nuo visiškai išplaukusių garsinių viražų iki aiškių, struktūruotų ritmikų. „Lunar Soil“ pasižymi erdviškumo pojūčiu, ypač saksofono skambesyje. Albume subtiliai naudojama elektronika. Ronanas meistriškai, tarsi įgudęs žokėjas jauną ir nepaklusnų žirgą, suvaldo elektroniką, neleisdamas jai užgožti visumos. Debiutinis įrašas skamba tarsi kontempliatyvesnė trio „SIN“ versija su santykinai minimalistiniu garsynu.

„Turėjome idėją viską daryti taip, kad nesigirdėtų jokių džiazo elementų. Ne vienus metus studijavome būtent džiazą ir grodamas nuolat jauti, kad esi išmokęs tam tikrų frazių bei džiazinių manierų, todėl norėjosi iš to išsivaduoti. Į muziką žvelgėme kaip į poeziją. Ieškojome daugiau erdvės saviraiškai, stengėmės neskubėti. Pavyzdžiui, kūrinyje „Quantum Chromodynamics“ grodamas naudoju vos dvi natas. Tai buvo grynai eksperimentai su instrumento garsu, siekiant skirti daugiau dėmesio pačiam garsui, o ne išmoktiems motyvams ar frazėms“, – patirtimi dalinasi grupės saksofonininkas Kornelijus.

„Man regis, mes neturėjome jokios konkrečios idėjos. Daugiau kliovėmės jausmais ir viskas vystėsi natūraliai“, – papildo būgnininkas Dominykas. Gal todėl žanriškai nusakyti kolektyvo atliekamą muzika nėra lengva, o daugelis nevengia jiems klijuoti ir džiazo etiketės, tačiau grupės nariai tai vertina skeptiškai, o konkretaus savo klausytojo neįsivaizduoja.

„Nemeluosiu, norisi pabėgti nuo džiazo dar toliau. Ir mūsų „Bandcamp“ svetainėje, kai reikėjo nurodyti žanrą, pasirinkau experimental etiketę. Pagalvojau, kad žmonės, kurie klauso džiazo, tai ir klauso to tikro džiazo, o išgirdę mūsų albumą sakytų, kad tai net nėra džiazas“, – pasakoja K. Pukinskis. „Manau, kad šis albumas gali būti įdomus akademinės muzikos atstovams, kurie domisi vadinamąja alternatyva. Bet ar šis segmentas yra mūsų tikslas? Nesu tikras. Na, o žmonėms iš džiazo mūsų albumas gali nepatikti“, – priduria Dominykas.

Molekulių sonifikacija ir remiksai

Pristatę debiutinį albumą „Lunar Soil“ kolektyvo nariai nieko nelaukdami raitojasi rankoves ir yra pasirengęs imtis naujų darbų. Trijulės planuose – muzikos ir mokslo sąveikos gilinimas tam tikra prasme pasineriant į spektralistinę muzikos komponavimo sritį, atsiradusią 7–8 dešimtmečiais.

„Mūsų antrojo albumo tema – molekulių sonifikacija. „Lunar Soil“ yra labiau poetinis, t. y. nusakantis mūsų viziją, o dabar imsimės tiesioginio darbo su mokslu. Bandysime eksperimentuoti versdami mokslinius rodmenis į girdimus dažnius“, – pasakoja Kornelijus. „Darbai jau pradėti. Vieną gabalą esame padarę. Mano brolis yra stiprus chemikas, fizikas, programuotojas – su juo bendradarbiaujam. Jis mums duoda infraraudonųjų spindulių spektogramas, kurias paverčia į girdimus dažnius, o mes tai panaudojam kaip inspiraciją kūrybai“, – detaliau pasakoja Dominykas.

Tačiau planuose ir žemiškesni užmojai. „Esamę nusiuntę savo albumą Matui Samulioniui, dueto „Artfcl“ nariui, jis pažadėjo padaryti visų „Lunar Soil“ kūrinių remiksus. Tai buvo Dominyko idėja“, – apie bręstantį remiksų albumą užsimena K. Pukinskis. „Praėjusią vasarą nusprendžiau padirbėti su Lietuvos elektroninės muzikos kūrėjais. Padarėme singlą kartu su Monikaze. Taip pat susipažinau su šios muzikos bendruomene. Man labai patinka lietuviška elektronika, ji pasižymi alternatyviu braižu, tai kodėl gi nepažaidus su remiksais? Juk taip galima ištraukti „Quark Effect“ kūrybą iš to paties džiazo rėmų“, – sumanymo kilmę aiškina D. Snarskis.