„Brave Noises“ ir jų naujo skambesio manifestas

  • 2021 m. sausio 28 d.

Vitalijus Gailius

2017 m. sekstetas „Brave Noises“ pristatė debiutinį albumą „Between the Dreams“. Jaunatviška energija ir gana laisvomis struktūromis pasižymėjęs įrašas atkreipė dėmesį į kolektyvo kūrybą. Grupė aktyviai koncertavo Lietuvoje, prisistatė Vokietijos, Jungtinės Karalystės, Lenkijos bei Latvijos publikoms. Tačiau grupės narių studijos užsienyje bei gretutinės veiklos ilgainiui šiek tiek sulėtino, rodos, pagreitį pagavusią „Brave Noises“ kelionę.

Pakeitę skambesį ir iš seksteto tapę kvintetu „Brave Noises“ sausio 22 d. muzikos gurmanams įteikė dovaną – „Live EP“, tik skaitmeniniu formatu išleistą keturių kūrinių mini albumą. Apie kolektyvo metamorfozes, naująjį įrašą ir kitas patirtis papasakojo „Brave Noises“ gitaristas Mindaugas Stumbras ir prie grupės prisijungęs saksofonininkas Karolis Šarkus.


Pasikeitęs skambesys, išsaugotos vertybės

„Live EP“ – naujas puslapis grupės istorijoje. Tie, kurie yra girdėję debiutinį kolektyvo įrašą, turbūt gerokai nustebs išgirdę naujuosius „Brave Noises“, o tie, kurie tik dabar susidurs su šia grupe, neabejotinai savo grojaraštį papildys itin subtiliu ir kokybišku albumu. „Between the Dreams“ alsavo džiazo dvasia, o štai „Live EP“ dreifuoja tolyn į muzikos žanrų vandenyną. Postrokas, minimalizmas, skandinaviškas džiazas – tai tik fragmentai iš drąsiųjų triukšmautojų paveikslo.

„2017 m. albumas atspindėjo tuometę mūsų pasaulėžiūrą. Tada grupės narius labiausiai žavėjo nevaldoma energija, tad neatsitiktinai pasivadinome „Brave Noises“ – drąsūs triukšmai. Tai buvo tarsi grupės moto. Kūriniai, nors ir turėdavo koncepciją, tačiau vesdavo į tam tikrą garso bangą. Didžiulę įtaką tam darė aplinka – dėstytojai, bendramoksliai, – kurioje dominavo laisvesnio grojimo kryptis. Vis dėlto nebe pirmus metus grojant kartu norėjosi judėti pirmyn, ieškoti naujų formų. Grupės narių vardu galiu pasakyti, kad skambesio kismas buvo ilgalaikis ir natūralus procesas. Nebuvo taip, kad susėdome vieną dieną ir nusprendėme pradėti groti kitaip“, – pasakoja grupės gitaristas M. Stumbras.

„Su tokiu EP, kokį išleidome, galėtume pagroti tiek džiazo klube, tiek teatre, tiek roko festivalyje. Mūsų muzika nėra įsprausta į vieną žanrą. Jei turėčiau įsiūlyti mūsų EP, esminiu bruožu įvardyčiau žanrinį įvairiapusiškumą“, – teigia neseniai prie kolektyvo prisijungęs saksofonininkas K. Šarkus.

Pablo Picasso, keliaudamas nuo realizmo įkvėptų bandymų iki brandaus kubizmo ar net neoklasicizmo, iš esmės keitė tik formą, bet ne turinį, kuriame nuolat atsispindėdavo žmogus ir jo gyvenimo verpetai. Taip ir „Brave Noises“, pasitelkę naujas muzikines raiškos priemones, neišsižada savo vertybių ir pasakoja tą pačią istoriją.

„Grupės muzika nėra parašyta konkrečiai kurio nors vieno nario. Kuriame visi bendrai – tai mūsų stiprybė ir vertybė. Be to, kadangi kiekvienas esam kurianti asmenybė, prie kūrybos prieinama per dvasinių vertybių prizmę. Dvasingumo „Brave Noises“ muzikoje nepaslėpsi , nesvarbu, ar būtume tie piktieji 2017-ųjų „Brave Noises“, ar dabartiniai“, ─ dėsto gitaristas. Tokiam požiūriui antrina ir K. Šarkus: „Nors prie grupės prisijungiau neseniai, bet pajutau, kad grupėje vyrauja gilus įsiklausymas į kiekvieną. Tai didelė vertybė.“

Rezidencija sodyboje ir įvadas į pilno metro albumą

Ilgai galvose nešiotas mintis ir tik retsykiais repeticijose gvildentas idėjas, galiausiai tapusias „Live EP“ pagrindu, grupės nariai nusprendė plėtoti netradiciškai. Užuot užsidarę studijoje ir dirbę griežtai nubrėžtuose laiko rėmuose, jie visą savaitę praleido atokioje klavišininko Mantvydo Pranulio sodyboje. „Rezervavome vieną vasaros savaitę, kai visi buvom laisvi, sėdom į mašiną ir išvykom pas Mantvydą į sodybą. Ten tėra sena troba be jokių mums įprastų patogumų. Susitempėm reikalingus daiktus, instrumentus ir dirbom prie naujų kūrinių. Buvo net keista, nes tarsi grojame modernią muziką, o štai tūnom senoje pirkioje. Išvykome į sodybą ne vakarėlio daryti, bet kurti. Kaip tikri menininkai, patys sau pasidarėm rezidenciją. Atvykome tik su idėjų fragmentais, o išvykome su bemaž baigtais kūriniais“, – neslepia džiaugsmo M. Stumbras.

„Live EP“ klausytojus pasiekė dalimis. Kūrinys „Binary Lights“ pasirodė dar pernai pavasarį. M. Stumbras pasakoja: „Šį kūrinį iš esmės prilipinome prie vėlesnių. Jis tiko šiam leidiniui, nes buvo taip pat įrašytas live sąlygomis. EP pavadinome „Live“, nes viską atlikome gyvai, nėra jokių overdubų. Kiekvienas kūrinys simbolizuoja ėjimą naujo skambesio link, ir „Binary Lights“ puikiai įsipaišė į bendrą kontekstą. „Live EP“ – mūsų naujo skambesio manifestas.“

Ironiška, bet, jei ne pandemija, šio EP gimimas tikriausiai būtų užsitęsęs. Pasak grupės narių, kolektyvas buvo gavęs pasiūlymą groti Sankt Peterburgo džiazo festivalyje, tačiau dėl koronaviruso renginys persikėlė į virtualią erdvę ir organizatoriai paprašė nufilmuoti trumpą koncertėlį. Festivaliui įrašyta medžiaga ir virto „Live EP“. Šis mini albumas – tik įžanga į tolesnius kūrybinius darbus. Grupės nariai nors ir santūriai, tačiau neilgai trukus tikisi savo rankose laikyti pilno metro albumą.

„Albumas bus tarsi EP papildymas, o „Live EP“ publikuoti kūriniai bus perrašyti, atliktos naujos aranžuotės. Bijau per daug atskleisti mūsų užmojus, bet galvojame būsimą albumą papildyti styginiais instrumentais, inkorporuoti vokalą, nes Mantvydas pradėjo aktyviau dainuoti. Tikimės, kad pilnas albumas greitu metu išvys dienos šviesą. Daug muzikos jau parašyta, bet visi procesai ilgai užtrunka. Spontaniškumas, žinoma, gerai, bet leidžiant albumą norisi išsikristalizuoti idėjas, apsibrėžti, ko tiksliai norime. Be to, finansiniai leidybos aspektai taip pat lėtina procesus“, – apie būsimo albumo planus pasakoja M. Stumbras.

Rokiruotės grupės sudėtyje

Kolektyvas taip pat patyrė sudėties pokyčių. Grupę paliko saksofonininkai Kazimieras Jušinskas ir Arminas Bižys. Priežastis, privertusi pasukti skirtingais keliais, paprasta – skirtingos grupės raidos vizijos. Buvę nariai aktyviai vysto savo muzikines veiklas kitais formatais.

„Įrašę debiutinį albumą turėjome daug progų groti kartu ir, vystydami kolektyvo veiklą, pamatėm, kad mūsų vizija, garso paieškos nori sukti skirtingomis kryptimis. Dalis narių labiau norėjo eiti prie to, ką girdime naujajame EP, kiti – dirbti laisvojo / avangardinio džiazo ar improvizacinės muzikos tradicijoje. Taigi pritrūko bendrų interesų ir nusprendėme atnaujinti grupės sudėtį. O Kazimieras ir Arminas – puikūs muzikantai, aktyviai vystantys savo muzikines idėjas“, – aiškina M. Stumbras.

Prie kolektyvo prisijungė ne ką mažiau talentingas ir patyręs saksofonininkas, kompozitorius bei aranžuotojas Karolis Šarkus. Jaunosios kartos atstovas šiuo metu studijuoja Amsterdamo konservatorijoje. 2019 m. muzikantas stažavosi Filadelfijos Temple universitete pas pučiamųjų virtuozą Dicką Oattsą. Karolis aktyvus tiek europinės, tiek amerikietiškosios džiazo mokyklos ragavęs muzikantas, kolektyvų „Amstel Big Band“ ir „Kotryna Juodzevičiūtė Collective“ narys, „Karolis Šarkus Quintet“ ir „Collaborative Jazz Septet“ lyderis. Su pastaruoju pernai publikai pristatė puikų tradicinio džiazo albumą. Altiniu ir sopraniniu saksofonu „Brave Noises“ ansamblyje grojantis muzikantas įnešė savito braižo. Ypač pastebimas polinkis naudoti toną kilstelinčius / nuleidžiančius efektus (pitch shifterius) bei aibę kitų garsą modifikuojančių efektų.

„Užaugau veikiamas labiau tradicinio džiazo mokyklos, tad, sulaukęs pasiūlymų groti tokiame projekte kaip „Brave Noises“, tai vertinu kaip išsilaisvinimą. Juose galiu ateiti ir daryti ką noriu, nevaržomas taisyklių. Vienintelis dalykas, kurį  pasakė pakvietęs prisijungti Mindaugas: atsinešk visus savo efektus ir kompiuterį, pažiūrėsim, ką bus galima išgauti. Manau, kad mūsų bendradarbiavimas duos gerų ir gražių rezultatų ateityje“, – pasakoja K. Šarkus.

Ateities planai kybo nežinioje

Visą pasaulį apėmusi pandemija paralyžiavo daugelį veiklos sričių. Niekas nesiryžta planuoti koncertų, turų ar kitų veiklų. Tačiau šiokių tokių vadybinių planų grupės nariai turi. Juolab kad jiems dabar šioje srityje padeda vadybininkė Marija Astromskaitė, kuri, kaip sako muzikantai, leidžia jiems mėgautis muzika ir nesukti galvos dėl administracinių dalykų. Vienintelė bėda, kad užsidarymas tarp keturių sienų veikia psichologinę būklę, nors laiko kūrybai dabar galima skirti kaip niekad daug. „Pirmasis karantinas buvo lengvesnis: niekur neinam, sėdim namie ir darom viską per zoomą. O dabar, kai pajutus atlaisvėjimą ir vėl reikia viską nutraukti, jau sunkiau. Antras karantinas giliau į smegenis lenda“, – asmenine patirtimi dalinasi K. Šarkus.

Tačiau grupės planai nors ir palengva, bet bręsta. Kaip pasakoja M. Stumbras, bus bandoma išnaudoti naujojo EP galimybes. Visų pirma tai puiki medžiaga ieškoti potencialių leidėjų naujajam albumui, todėl ketinama EP siuntinėti įvairiems leiblams. Ir, nepaisant koncertinio gyvenimo neapibrėžtumo, grupė neslepia planų „Live EP“ paskleisti įvairių festivalių organizatorių gretose. Galbūt šis įvairialypis ir kokybiškas įrašas atvers naujų galimybių užsienyje. „Liepą planuojame koncertuoti Danijoje, Estijoje, bet nežinia, kaip viskas bus. Man net baisu pagalvoti, tikrai norisi koncertų, galimybių pristatyti muziką, bet visi bijo konkrečiau planuoti. Dabar tarsi esame įsijungę slow motion efektą, visi laukiam, kas bus toliau“, – atsargiai apie „Brave Noises“ ateities planus kalba M. Stumbras.