Lenkijos eksperimentinio festivalio „Sacrum Profanum“ dėmesio centre – Lietuvos muzika

  • 2019 m. rugsėjo 26 d.

Krokuvoje vykstančio eksperimentinės muzikos festivalio „Sacrum Profanum“ vienas skiriamųjų bruožų buvo konkrečios šalies kompozitorių kūrybos pristatymai kaip metų programos akcentai. Iki šiol surengta festivalių, skirtų Rusijos, Prancūzijos, JAV, Vokietijos, Jungtinės Karalystės, Šiaurės šalių muzikai.

Po šešerių metų pertraukos, kai šios praktikos buvo atsisakyta ir festivalio programos nebesietos su konkrečiomis šalimis – ir praėjus dešimčiai metų po Vygrių menų centre įvykusios Lietuvos muzikos savaitės bei Lenkijos naujosios muzikos žurnalo „Glissando“ 15-ojo numerio išleidimo, skirto Lietuvos muzikai – pastaroji vėl sulaukia žymaus Krokuvos festivalio ir Lenkijos naujosios muzikos bendruomenės dėmesio. Rugsėjo 27–spalio 4 d. vykstančiame 17-ajame „Sacrum Profanum“ festivalyje net septyniuose renginiuose pristatomi Lietuvos (bei tų, kas glaudžiai su ja susiję) kompozitoriai ir atlikėjai.

Britų violončelininkas, vienas iš šio festivalio programos sudarytojų Antonas Lukoszevieze kartu su savo ansambliu „Apartment House“ į Krokuvą atvyksta iš koncertų maratono Londone. Ten vykusio festivalio „Totally Thames“ metu rugsėjo 18-22 d. Londono Tauerio tilto požemių koncertinėje erdvėje jie net 14 kartų atliko programą su Juliaus Aglinsko, Egidijos Medekšaitės, Charleso Minguso, Beno Pattersono, Alexo Ho, Iaino Chamberso kūriniais. Rugsėjo 28 d. „Sacrum Profanum“ koncerto „Oscillum“ (pavadinto pagal Egidijos Medekšaitės kūrinį) programoje – Egidijos Medekšaitės, Ryčio Mažulio, Antano Rekašiaus, Juliaus Aglinsko, Jurgio Mačiūno, Zbigniewo Karkowskio muzika. Rugsėjo 29 d. koncerte „Holy Presence“ kartu su aštuoniais lenkų violončelininkais Antonas Lukoszevieze atliks Ryčio Mažulio, Justės Janulytės ir Juliuso Eastmano kūrinius.

Festivalio rengėjai sako siekiantys pratęsti Lietuvos nepriklausomybės šimtmečio minėjimą. Šia proga rugsėjo 30 d. rengiama ir diskusija „Muzika Lietuvoje: dešimtmetis po lietuviškojo „Glissando“ numerio“, kurioje dalyvauja Antonas Lukoszevieze, Gailė Griciūtė ir Arturas Bumšteinas, o ją moderuoja vienas iš žurnalo redaktorių Antonis Michnikas. Kur šiandien yra svarbiausi Lietuvos šiuolaikinės ir eksperimentinės muzikos atstovai ir šalininkai? Ar atsirado naujų šių sričių menininkų kartų? Kiek stiprios Lietuvos muzikoje šiandien minimalizmo, postminimalizmo ir Fluxus tradicijos? Beje, šiuos diskusijos klausimus plačiai aptaria ir muzikologas Edvardas Šumila straipsnyje, pavadintame „Globalu ir lokalu: stebint iš kaimynystės“, kuris spausdinamas festivalio kataloge ir paskutiniajame „Glissando“ numeryje.

Tą pačią dieną koncerte „Inward Music“ (pavadintame pagal Arturo Bumšteino kūrinį) – festivaliui specialiai rašytų Gailės Griciūtės ir Arturo Bumšteino kūrinių pasaulinės premjeros. Jas atliks Arturo Bumšteino vadovaujamas ansamblis „Works & Days” kuriame groja Antonas Lukoszevieze, Gailė Griciūtė, Artūras Kažimėkas, Dominykas Norkūnas ir Mėta Gabrielė Pelegrimaitė. Koncertas rengiamas kartu su lenkų įrašų leidykla „Bôłt Records“, išleidusia Antano Kučinsko, Antano Jasenkos, Arturo Bumšteino autorinius CD albumus bei – kartu su Lietuvos muzikos informacijos centru – kolektyvų „Twentytwentyone“ ir „DIISSC Orchestra“ bendrą vinilinę plokštelę (split LP).

Spalio 1 d. – antrasis vien lietuvių kompozitorių muzikai skirtas koncertas „Lietuviškasis postminimalizmas“: Dominyko Digimo, Egidijos Medekšaitės, Antano Kučinsko, Justės Janulytės, Andriaus Arutiuniano, Ritos Mačiliūnaitės, Justinos Repečkaitės, Jutos Pranulytės, Rūtos Vitkauskaitės kūrinius parengė ansamblis „Spółdzielnia Muzyczna“ („Muzikos kooperatyvas“). Tą pačią dieną paskutiniajame festivalio lietuviškojo ciklo koncerte „Accordrone“ (pagal Antano Jasenkos kūrinį) – Egidijos Medekšaitės, Antano Jasenkos, Katarzynos Głowickos, Juliuso Eastmano muzika, kurią atliks akordeonistai Rafałas Łucas ir Maciejus Frąckiewiczius. Pastarasis koncertas taip pat rengiamas kartu su įrašų leidykla „Bôłt Records“.

Galiausiai įdomu, kad lietuviškų šaknų turintį, lietuvių muziką pasaulyje populiarinantį Antoną Lukoszevieze lenkai priskiria lietuviams: atidaromasis festivalio koncertas rugsėjo 27 d., kuriame jis kaip solistas su Lenkijos vokaliniu ansambliu „Gęba“ atlieka Zigniewo Karkowskio muziką, yra pažymėtas kaip festivalio programos lietuviškojo ciklo dalis.

Festivalio „Sacrum Profanum“ koncepcija smarkiai keitėsi: iš pradžių jis buvo skirtas XVIII ir XIX amžių pasaulietinei ir sakralinei muzikai, atliekamai ir tradiciškiausiose, ir neįprasčiausiose koncertinėse erdvėse, vėliau – XIX ir XX a. muzikai, orientuojantis į atskirų tautų kompozitorių kūrybą. Šiandien festivalio organizatoriai sako, kad „profanum“ jiems reiškia klasiką, tradicijas ir konservatizmą, o „sakralizuoja“ jie eksperimentus, avangardą ir smalsumą. Jiems didžiausias komplimentas – išgirsti iš klausytojų: „tai sunku apsakyti, mes to nelaukėm“. Įtraukdami į programas ryškius šiandienos džiazo, laisvosios improvizacinės muzikos ir (post)klubinės elektronikos menininkus, jie teigia „tiesiantys tiltus tarp nepriklausomos ir akademinės muzikų, kviesdami jas susitikti; žadinantys naujos kūrybos alkį bei plečiantys estetinio mėgavimosi kategorijas“.

Lietuvos muzikos pristatymas festivalyje „Sacrum Profanum“ organizuojamas bendradarbiaujant su Lietuvos kompozitorių sąjunga, iš dalies remiant Lietuvos kultūros tarybai.


Krokuvos eksperimentės muzikos festivalyje „Sacrum Profanum“ pristatomi Lietuvos kompozitoriai:

                         

0