„Ar rytoj plauksime į švyturį?“: Ritos Mačiliūnaitės operos premjera Klaipėdoje

  • 2017 m. gegužės 9 d.

„Ar rytoj bus geras oras?“ – nuolatinis premjerinėje Ritos Mačiliūnaitės operoje besisukantis klausimas, po savo lengvabūdišku paviršiumi slepiantis draminį santykių tinklą. Šį tinklą į operos libretą sunėrė Gabrielė Labanauskaitė pagal Virginijos Woolf romaną „Į švyturį“ (1927) – ryškų modernizmo klasikos kūrinį, vieną geriausių rašytojos darbų. To paties pavadinimo kamerinės elektroakustinės operos premjera numatyta gegužės 12 d., penktadienį, Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre.

Kamerinės operos kūrybinę komandą subūrė klaipėdietė režisierė Loreta Vaskova. Idėjinis etapas vyko pagal kolaboracinį principą, intensyviai ir gausiai diskutuojant kartu, ieškant geriausių sprendimų. Pasak režisierės, tokia praktika padeda sukurti organiškesnį kūrinį, jo auginimas kartu sudaro natūralią ir ekologišką terpę atsirasti gyvam darbui. Kolektyvinio tyrinėjimo objektu tapo Virginijos Woolf romanas „Į švyturį“, kuris pasirinktas dėl savo tiesioginių sąsajų jūra, pakrante, švyturiu, kitaip tariant, su jūriniu miestu Klaipėda. Šis romanas – tai daugiasluoksnė žmonių santykių drama, aprėpianti meilę, karjerą, šeimą, lūkesčius ir nusivylimus, tėvų ir vaikų, moterų ir vyrų santykius.

Du kartus „Auksiniu scenos kryžiumi“ apdovanota kompozitorė Rita Mačiliūnaitė kurdama šią operą rinkosi jai būdingą ir artimą garso estetiką bei komponavimo principus. Tai nuosekli, postminimalistinė, ambientinė muzika, į kurią organiškai implantuojami balsų ir kasdienybės garsų įrašų fragmentai, pasitelkiamos išplėstinės vokalo technikos. Čia nėra jokios operos „pompos“, aštrių kontrastų, didelių sudėčių. „Į švyturį“ – kamerinis kūrinys 7 vokalistams, 6 instrumentams ir įrašui. Personažams kompozitorė parinko atitinkamus balso tembrus ir tesitūras, kad pabrėžtų jų amžiaus skirtumus bei socialinius statusus, o įrašytus solistų balsus naudojo tam, kad išplėstų vidinius personažų monologus.

„Tai muzika poilsiautojams, stengiantis sukurti vasarišką atmosferą, jūrinio klimato aplinką, tam tikrą lounge’ą, kitaip tariant, poilsio kambario garsinį interjerą“ – pasakoja kompozitorė. Kita vertus, toks garsinis lounge’as persmelktas nuolatinio laukimo. Operos veikėjai – poilsiautojai, nerūpestingas atostogas leidžiantys Ramzių šeimos vasarnamyje saloje – ketina nuplaukti į kitame krante esantį švyturį, bet nežino, „ar rytoj bus geras oras?“. Laukimo nerimas – povandeninė operos srovė, nuolat besitaikanti įtraukti į konfliktišką santykių, peripetijų ir emocijų jūrą.


Gegužės 12 d., penktadienį, 18:30
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro Didžiosios salės scenoje

Kamerinė elektroakustinė opera
Į ŠVYTURĮ
pagal to paties pavadinimo Virginijos Woolf romaną

Kompozitorė: Rita Mačiliūnaitė
Režisierė: Loreta Vaskova
Libreto autorė: Gabrielė Labanauskaitė
Muzikos vadovas ir dirigentas: Vytautas Valys
Videoprojekcijų autorius: Pijus Čaikauskas
Scenografė ir kostiumų dailininkė: Olga Nikitina

Pagrindiniai atlikėjai:

Ponas Ramzis (profesorius): Artūras Kozlovskis
Ponia Ramzi (jo žmona): Dalia Kužmarskytė
Džeimsas (jų sūnus): Jokūbas Kulevičius / Paulius Rimeikis
Džeimsas (po 10 metų): Rokas Spalinskas 
Lilė Briskou (netekėjusi mergina): Judita Butkytė-Komovienė
Čarlzas Tanzlis (studentas): Aurimas Raulinavičius
Ponia Maknab (namų tvarkytoja): Aurelija Dovydaitienė

Trukmė: 1val. 30 min.

LMIC inf.