Bronius Kutavičius

Du paukščiai girių ūksmėj

Sukūrimo metai: 1978
Trukmė: 14′
Instrumentuotė: S-ob-prep pf-tape
Tekstas: Rabindranath Tagore, vertė Vytautas Nistelis
Kalba: lietuvių

Natų leidiniai:
Vilnius: Vaga, 1986

Įrašų leidiniai:
LP Melodija C10-18773-4 „Jubiliejinis koncertas“, 1982
CD Bronius Kutavičius. Mažasis spektaklis. – Muzikos informacijos ir leidybos centras, LMIPC CD 064, 2011
CD Lietuvos muzikos kontekstai I. Avangardo pamokos. - Vilnius, Muzikos informacijos ir leidybos centras LMIPCCD065-066, 2011


Bronius Kutavičius – pirmasis lietuvių kompozitorius, ėmęsis išplėstinių fortepijono technikų, tokių kaip plaštakomis užgaunami platūs klasteriai ar pirštais gnaibomos stygos („Panteistinė oratorija“, 1970). Kamerinėje kantatoje „Du paukščiai girių ūksmėj“ šios koloristinės fortepijono galimybės pasitelkiamos itin gausiai: šalia pirštais ar įvairiais objektais užgaunamų stygų, smūgių į instrumento korpusą ar delnu užspaustų stygų grojant klavišais, čia kompozitorius pirmą kartą išbandė strykinio fortepijono techniką, kurią ir vėliau naudodavo, siekdamas išgauti rytietišką koloritą savo muzikoje. Kraštinių kantatos dalių garsynas – ilgi tęsiami, kartkartėmis siaurais intervalais glisanduojantys tonai, išplėstinės fortepijono technikos – asocijuojasi su Indijos muzika (pvz., strykinis fortepijonas čia primena tampūros skambesį), sykiu yra tai, ką galėtume laikyti pirmuoju drone music atveju lietuvių kompozitorių kūryboje. Kontrastingoje vidurinėje kantatos dalyje antifoniškai kaitomi dainininkės ir instrumentininkų gyvai atliekami bei jų pačių fonogramoje įrašyti pasažai atkuria laisvojo paukščio ir narvelio paukščio ginčą.

Linas Paulauskis