Eksperimentinės muzikos festivalis „Druskomanija‘25“: skambantys miestai, dūzgiantys dviračiai ir pasimetusios adatėlės
- 2025 m. gegužės 12 d.
Šiuolaikinės ir eksperimentinės muzikos gerbėjai kviečiami leistis į netradicinę kelionę per garsą, miestus ir kartas. Gegužės 15 d. Vilniuje, 16–18 dienomis Druskininkuose vyks nemokamas festivalis „Druskomanija’25“, vienas seniausių Lietuvoje — gyvuojantis nuo pat 1985–ųjų.
Festivalis gimė dar prieš Lietuvai atgaunant nepriklausomybę – kaip maksimalistinis garsinis protestas. Jis kaipmat tapo aktualiausių ir maištingiausių muzikinių idėjų namais: nuo „Fluxus“ intervencijų iki skęstančių kompozitorių kūnų baseinuose. Ši dvasia išliko iki šiol – ir būtent ji kuria „Druskomaniją“ kaip gyvą ir nenuspėjamą.
Druskininkai – festivalio širdis
Festivalio programa sklis po įvairiausias Druskininkų vietas: nuo mineralinio vandens šaltinių iki Ratnyčios upelio pakrančių. Tai leis pažinti miestą dėmesingiau ir lėčiau – per garsą, per buvimą, per patyrimą.
„Šių metų epicentre – Druskininkai. Taip įgarsiname čia gyvenusio ir kūrusio M. K. Čiurlionio atminimą ir jo glaudų ryšį su gimtuoju kraštu. Dedikaciją Druskininkams kartu nulėmė ir siekis atsigręžti į festivalio ištakas. Pirmaisiais „Druskomanijos“ gyvavimo dešimtmečiais aktualiausiu šiuolaikinės muzikos impulsų centru tapdavo būtent Druskininkai. Festivalinė patirtis tapdavo įvairiausias kompozitorių ir muzikos kūrėjų kartas jungiančiu bendruomeniniu SPA ritualu. Norėjome sugrąžinti šį akcentą,“ – dalijasi festivalio kuratoriai Evaldas Alekna ir Liepa Vozgirdaitė.
Globalus akcentas – Berlynas Druskininkuose
Pirmą kartą „Druskomanijos“ istorijoje – nutiesti tiltai su eksperimentinės Berlyno muzikos scena, viena gyvybingiausių ir nuotykingiausių garsinių ekosistemų. Pasirodymai ne tik supažindins su jos kūrėjais, bet ir atvers erdvę lietuvių menininkams Berlyne, kurių kūryba Lietuvoje retai girdima.
Festivalis pristatys pirmąkart Lietuvoje pasirodysiantį avangardą – „Ensemble of Futurist Noise Intoners“ iš Vokietijos. Šis ansamblis permąsto užmarštin nugrimzdusias utopines italų futuristų idėjas, o muziką atlieka išskirtinėmis šio judėjimo instrumentų – intonarumori (dar žinomų kaip intonuotos triukšmo mašinos) – rekonstrukcijomis. Ansamblis atliks kompozitorių, tokių kaip Peter Ablinger, Luciano Chessa, Anna Clementi, Werner Durand, Masami Akita, kūrinius.
Dar vienas berlynietis programoje – kompozitorius, multiinstrumentalistas, tarpdisciplininio meno kūrėjas bei eksperimentinio grojimo patefonais pionierius Ignaz Schick. Jis reziduos „DAR“ rezidencijoje, kurioje kartu su druskininkiečių bendruomene įgyvendins garso performansą „Cymbalette Orchestra“.
„Kūrinio principas paprastas ir efektyvus – įvairios perkusijos lėkštės virvėmis pritvirtinamos prie dviračių, kuriais atlikėjai naviguoja mieste. Gatvių paviršiai, tekstūros, mynimo greitis bei mušamųjų lėkščių tipas nulemia individualų atlikėjo kuriamą garsinį spektrą. Tai – nuolat stipriai dūzgiantis audinys; debesis, susikaupiantis tam tikrose sankryžose ir vėl išnykstantis iš stebėtojų akiračio,“ – performanso koncepciją atskleidžia I. Schick.
Dar Ignaz Schick surengs solo pasirodymą patefonais „Abstract Plunderphonics“, be to, festivalio programą praturtins unikalus Berlyne kuriančios lietuvės – vokalistės Ugnės Umos koncertas.
Festivalio atidarymas – gegužės 15 d. Vilniuje
Vilniuje, Lietuvos kompozitorių sąjungoje, pasirodys Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, kuris pristatys jaunosios kartos kompozitorių – Ievos Raubytės, Luko Lazinkos, Karolio Dabulskio – kūrinių premjeras.
Druskininkuose – gegužės 16–18 d.
Gegužės 16 d. Druskininkų programą atvers „Vaivorykštės“ miuziklas. Tai – queer bendruomenės kūrinys—procesas, siekiantis jautriai atskleisti sluoksnius, slypinčius po stereotipais ir blizgučiais. Vakarą pratęs Ugnės Umos, grupės „Motina“ pasirodymai, o vidurnaktį suskambės Ričardo Kabelio kūrinys varpams „Čiurlionio tyla“.
Gegužės 17 d. vyks Dominyko Snarskio solo perkusijos koncertas, kuriame skambės kompozitorių Jurg Frey, Perlluigi Billone ir Ričardo Kabelio kūryba. Vėliau – performansas „Cymbalette Orchestra“ bei „Ensemble of Futurist Noise Intoners“ koncertas. Vakaro programoje – Ignaz Schick, Medos Kaunaitės solo projektas „Eiedma“. Naktį pasitiks „Radio Vilnius“ didžėjų pasirodymai.
Gegužės 18 d. festivalį uždarys trio „Bottlenecks“ koncertas, kuriame klausytojų lauks fleitos, vargonų ir smuiko improvizacijos, lydimos filosofo Alfonso Lingio tekstų.
Druskininkų bangos
Dar viena naujovė – „Druskomanijos“ kolaboracija su bendruomeninio radijo stotimi „Radio Vilnius“. Tai – šviežių laidų ir garsų prisotintas nekomercinis internetinis radijas, kuris neapsiriboja konkrečiais FM dažniais ar geografine lokacija, todėl yra klausomas ir girdimas tolimiausiuose pasaulio kraštuose.
„Druskomanijos“ metu, gegužės 17 d., „Radio Vilnius“ reziduos Druskininkuose, TechZity Spa erdvėse ir festivaliui dedikuos vienos dienos programą.
„Ši kolaboracija, greta tuo pačiu metu vykstančių festivalio koncertų, kvies tapti fiziniu ir virtualiu susitikimo tašku, jungiančiu Druskininkų miestą, svečius, festivalio atlikėjus, muzikos prodiuserius ir klausytojų bendruomenę. Labai džiaugiamės šiuo festivaliu festivalyje“, – teigia „Druskomanijos“ kuratorė Liepa Vozgirdaitė.
Specialioje „Radio Vilnius“ programoje bus galima išgirsti Anton Lukoszevieze (UK/LT) radijo meno kūrinį „Radio Horse“, Ignazo Schicko (DE) tarptautinio patefonų orkestro performansą „Archival Drift“. Festivalio užsakymu programoje – Agnės Semenovičiūtės radijo laida, tyrinėjanti SPA kultūrą.
„Druskomanija“ prasidės gegužės 15 d. vakare Vilniuje ir tęsis iki sekmadienio, gegužės 18 d. Druskininkuose. Visi festivalio renginiai – nemokami. Daugiau informacijos ir išsamią programą rasite čia.