Laisvės gynėjų dienai – Onutės Narbutaitės simfonijų ciklas

  • 2019 m. sausio 10 d.

Sausio 13 d. 18 val. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT) bus atliktos Onutės Narbutaitės „Trys Dievo Motinos simfonijos“ („Tres Dei Matris Symphoniae“), savo užmojais ir monumentalumu kompozitorės kūryboje prilygstančios 1997 m. sukurtai oratorijai „Skiautinys mano miestui“ („Centones meae urbi“), už kurią autorė pelnė Lietuvos nacionalinę kultūros ir meno premiją. Laisvės gynėjų dienai dedikuotame koncerte „Tris Dievo Motinos simfonijas“ atliks du chorai – Kauno valstybinis, vadovaujamas Petro Bingelio, ir LNOBT choras, vadovaujamas Česlovo Radžiūno, Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui diriguos Robertas Šervenikas.

„Tai nėra oratorija tradicine prasme, o greičiau simfonija arba trys simfonijos, kuriose choras, nors ir ypač svarbus, tėra vienas iš balsų“, - komentuoja Onutė Narbutaitė. – „Dažnai atsitraukdama nuo tiesiogiai artikuliuojamo kanoninio teksto, daugiau instrumentais pasakojama, arba tiksliau, – išgyvenama istorija tampa asmeniškesnė, intymesnė, nors kartu – ir labiau apibendrinta. Būtent subjektyvus žvilgsnis ir santykis, o ne ritualinis žinomų tiesų pakartojimas buvo akstinas prisiliesti prie šių šimtmečiais reflektuojamų dalykų“.

Onutė Narbutaitė pasakoja apie visą virtinę ją įkvėpusių įvaizdžių ir inspiracijų, visų pirma užsimindama apie įvairius šviesos pavidalus, kuriuos galima perteikti muzika – žiežirbų spiečius ir tylų puantilistinį spingsėjimą, akinančią skvarbią šviesą ar lyg pro rūką regimą spindesį. Tuomet, tęsia kompozitorė, jau savas istorijas „pasakojanti“ muzika darosi panaši į banguojantį audeklą, kuris „kartais tampa peršviečiama skraiste ar vaiskiu stiklu, o kartais žvilgančiu kalaviju ar sunkia matine draperija“.

„Partitūros pradžioje nupaišiau Švenčiausiosios Trejybės simbolį – trikampį, kuris čia kartu simbolizuoja tris kūrinio dalis: linija žemyn – Apreiškimas, horizontaliai – Gimimas, aukštyn – Nukryžiavimas. Pirmoje dalyje užkoduota visa būsima muzika, taip kaip Angelo apreiškime Marijai nulemti visi būsimi įvykiai. Vengiau iliustratyvumo, kūriau muziką už jo ribų, „senoviškomis“, apibendrintomis priemonėmis“, – pasakoja kūrinio autorė Onutė Narbutaitė.

Daugiau nei valandą trunkantis intensyvus simfoninis vyksmas stulbina muzikine vaizduote ir kompozicine meistryste, dvelkia metafiziniu šalčiu, baugina tyliais žingsniais, masina paslaptingais lyg rūke iškylančiais instrumentų chorais, žavi ilgesingais iš lėto prasiskverbiančiais obojų ir smuikų motyvais, sušildančiais visą muzikinį audinį, ar choralinėmis ramybės salomis, kurių šiame transcendentine įtampa alsuojančiame kūrinyje yra reta.

„Trys Dievo Motinos simfonijos“ buvo sukurtos Brandenburgo valstybinio orkestro užsakymu, kurio pasaulinė premjera įvyko prieš 15 metų – 2004 m. kovą Frankfurte prie Oderio rengiamame festivalyje „Musikfesttage an der Oder“. 2011 m. klasikinės muzikos įrašų leidybos lyderė „Naxos“ išleido Lietuvos muzikos informacijos centro prodiusuotą kompaktinę plokštelę „Tres Dei Matris Symphoniae“. Šio įrašo fragmentus 2013 m. šokėjas ir choreografas Andrius Katinas panaudojo Helsinkyje sukurtam šiuolaikinio šokio spektakliui „Work“, kuris 2014 m. pristatytas festivalyje „Naujasis Baltijos šokis“.

LMIC inf.