Dingusiu laikytas Jeronimo Kačinsko Trio Nr. 1 – vėl prieinamas

  • 2018 m. sausio 18 d.

Reziumuodamas 2017-ųjų natų leidinius, Lietuvos muzikos informacijos centras pristato išskirtinę publikaciją – Jeronimo Kačinsko Trio Nr. 1 trimitui, altui ir fisharmonijai ketvirtatonių sistema (1933). Leidinio atsiradimo priešistorė galėtų būti prilyginama detektyvui, nes ilgus metus partitūra buvo laikyta dingusia ir egzistavo tik formaliai ją paminint muzikologiniuose diskursuose. Tuo tarpu pernai, minint 110-ąsias Jeronimo Kačinsko gimimo metines, kūrinys buvo ne tik pirmą kartą atliktas koncertinėje scenoje, bet ir išleistas LMIC Lietuvos klasikos natų serijoje.


Jeronimas Kačinskas į lietuvių muzikos istoriją įėjo kaip tarpukario metais aktyviai reiškęsis modernistas (pokariu kompozitoriui emigravus į JAV, jo kūryba tapo gerokai nuosaikesnė), itin vertinamas už mikrotoninių, ateminio stiliaus kompozicijų palikimą. Pas čekų kompozitorių Aloisą Hábaʼą mokęsis šių specifinių komponavimo technikų, Kačinskas visas pažangiausias kūrybines idėjas po studijų Prahos konservatorijoje parsivežė į Lietuvą. 1933 m. įkūrė ketvirtatonių muzikos klasę Klaipėdos muzikos mokykloje, populiarino mikrotoninės muzikos reiškinį spaudoje, tačiau tuo metu šalies muzikams rūpėjo kitos problemos ir Kačinsko veikla, nesulaukusi entuziastingo palaikymo, tiesiog neturėjo progos suvešėti. Nepaisant to, būtent 1933 m. jis sukūrė ketvirtatoninį Trio Nr. 1. Reikia pažymėti, kad kūrybos procesą jam palengvino ir paties turėta ketvirtatonių fisharmonija, kitų lietuvių muzikų įsigyti ketvirtatonių trimitas bei valtorna.

Po ilgų dešimtmečių nežinios, gaubusios šį Trio, opuso sugrįžimu galima laikyti 2013 metus. Lietuvių muzikos modernėjimo raidą tyrinėjančios prof. dr. Rūtos Stanevičiūtės pastangomis, Prahoje veikiančiame milžiniškame kompozitoriaus Aloiso Hábos archyve, buvo rastas puikiai išsilaikęs Trio rankraštis. Radinys pateisino lūkesčius, su kuriais ir buvo vykta į čekų muzikos archyvą: opuso kopija parvežta į Lietuvą, o kūrinys pradėjo savo gyvenimą iš naujo, esmingai praplėsdamas žinias apie ankstyvąją kompozitoriaus kūrybą. Trio Nr. 1, kaip vienas pirmųjų lietuvių muzikinio avangardo pavyzdžių, leidžia susidaryti pilnesnį ir tikslesnį Vidurio ir Rytų Europos modernėjimo procesų vaizdą.

Istorinę atmintį ir autentiką atgaivinanti Jeronimo Kačinsko ketvirtatonių Trio partitūra skirta ne tik muzikologiniams tyrinėjimams (juos ypač palengvina leidinio įžangoje lietuvių ir anglų kalbomis publikuojamas Rūtos Stanevičiūtės tekstas, kuriame aptariama Kačinsko ateminė ir mikrotoninė muzika bei Hábos mokykla). Sudėtingam muzikiniam tekstui iššūkį metę atlikėjai taip pat ras visa, kas reikalinga gyvam kūrinio atlikimui: redaktoriaus Lino Paulauskio adaptuotas partijas (ketvirtatoninė fisharmonija leidinio partijose pakeista dviem fortepijonais), praktinius patarimus bei pastabas.

Leidinys publikuotas gavus dalinę Lietuvos kultūros tarybos ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos paramą.


Natų leidinį galima įsigyti Lietuvos muzikos informacijos centro elektroninėje parduotuvėje, kurioje už pirkinius siūloma atsiskaityti dviem būdais: naudojant „Visa“, „Mastercard“, „Maestro“ ir kitas kreditines korteles arba „PayPal“ mokėjimo sistemą (daugiau apie elektroninio apsipirkimo sąlygas sužinokite čia). Leidinius taip pat galima įsigyti užsukus į mūsų biurą A. Mickevičiaus g. 29.

LMIC inf.