Kompozitorės Žibuoklės Martinaitytės CD – nebijantiems akistatos su pačiais savimi

  • 2018 m. sausio 2 d.

Lietuvos muzikos informacijos centras, tęsdamas „Šiuolaikinio kompozitoriaus“ įrašų seriją, šį kartą dėmesį sufokusavo į Niujorke gyvenančios kompozitorės Žibuoklės Martinaitytės kūrybą. Pirmojoje autorinėje kompaktinėje plokštelėje „Horizons“ klausytojams pristatomi penki pastarojo dešimtmečio kūrėjos opusai, kurie, anot jos pačios, yra grožio paieškų bei nepasiekiamų tolių ilgesio atspindys iš „mėlynojo“ kūrybos periodo. Sutapęs su dviem reikšmingais gyvenimo įvykiais – išvykimu gyventi į JAV ir tėvo netektimi – šis laikotarpis kompozitorei tapo inspiracijos šaltiniu kūriniuose tyrinėti tolumo ir artumo, priartėjimo bei nutolimo fenomenų atsiradimą.

Kelerius metus brandintas ir pagaliau išlauktas leidinys iki galutinės materializacijos perėjo nemenką kliūčių ruožą, kurį būtų galima prilyginti sizifiškoms pastangoms be rezultatų, tačiau, kaip sako autorė, tai tik dar labiau sustiprino išsipildymo džiugesį. Ir nors šiandien būtų galima ilgai diskutuoti apie CD laikmenas kaip apie kone muziejinius, praeities laikus menančius simbolius, šis formatas informacijos perkrovos amžiuje gali būti net reikalingesnis, nei anksčiau. „Informacijos atrinkimas ir konceptualus pateikimas yra vertybė. CD trukmė – tai bene idealus koncerto formatas, kurį kompozitorius gali sukomponuoti savo nuožiūra, kas realybėje – tikrose koncertų salėse – atsitinka itin retai“, – įsitikinusi Žibuoklė Martinaitytė.

Šioje plokštelėje, kaip ir individualiuose kūriniuose, autorė tarsi kuria įtraukiantį emocinį naratyvą. Pradėdama nuo objektyvesnio vaizdinio – daugiaplanio tembriškai sodraus tolumos garsinio apibūdinimo („Horizontai“, 2013; „Tolumos mėlynumas“, 2010) – ji pamažu priartėja prie subjektyvaus santykio su nepasiekiamais toliais („Tūkstančiai durų į pasaulį“, 2009; „Apglėbtas tuštumos grožio“, 2006), galiausiai atvedantį į vidinio išskaidrėjimo būseną („Ramybės diptikai“, 2015). Akustinio priartėjimo principą galima įžvelgti ir kūrinių instrumentuotės amplitudėje – pradedant nuo didesnės sudėties orkestrinių bei chorinių kūrinių ir baigiant išgrynintu kameriniu skambesiu.

CD skambanti muzika – kupina intensyvių emocijų, joje nuolat kažkas vyksta, ir, kaip pastebi bukleto autorė muzikologė Jūratė Katinaitė, ji „įtraukia klausytoją į nerimastingą, budrų laukimą“, visada užsibaigiantį netikėtai, lyg iš pasalų užklumpančiu emociniu išlydžiu. Tuo tarpu pati kompozitorė patikslina, kad tai nebūtinai skirta „stiprių nervų klausytojams“, greičiau, – visiems, nebijantiems patirti savo pačių gelmėse glūdinčių dalykų.

Albume pateikiami „gyvi įrašai“ iš koncertų ir studijų aplinkose fiksuota muzika, kurią įrašė įvairūs Lietuvos ir užsienio atlikėjai: amerikiečių smuikininkė Karen Bentley Pollick, Toronto šiuolaikinės muzikos grupė „Ergo Ensemble“ (dirigentas – Alexas Paukas), San Francisko choras „Volti“ (dirigentas – Robertas Geary), Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras (dirigentas – Mārtiņš Ozoliņš) ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (dirigentas – Juozas Domarkas).

Leidinys nebūtų pasirodęs be Lietuvos kultūros tarybos ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos paramos bei Lietuvos muzikos informacijos centro partnerių – San Francisko choro „Volti“, „Vilniaus festivalių“, Lietuvos kompozitorių sąjungos geranoriško ir produktyvaus bendradarbiavimo.


Žibuoklės Martinaitytės CD „Horizons“ galima įsigyti Lietuvos muzikos informacijos centro elektroninėje parduotuvėjekurioje už pirkinius siūloma atsiskaityti dviem būdais: naudojant „Visa“, „Mastercard“, „Maestro“ ir kitas kreditines korteles arba „PayPal“ mokėjimo sistemą (daugiau apie elektroninio apsipirkimo sąlygas sužinokite čia). Leidinį taip pat galima įsigyti užsukus į mūsų biurą A. Mickevičiaus g. 29.

LMIC inf.

0