Ankstyvojo Lietuvos avangardo mikrotonika šiuolaikinių kompozitorių apdovanojimuose

  • 2017 m. lapkričio 7 d.

Lapkričio 10 d., penktadienį, 19 val., fortepijonų salone „Organum“ (J. Basanavičiaus g. 26), Lietuvos kompozitorių sąjungos apdovanojimų kontekste įvyks tarpukario Lietuvos „progresisto“ Jeronimo Kačinsko mikrotoninio Trio pasaulinė, istorinė premjera. Pirmą kartą bus atliktas 1933 metais parašytas kūrinys, laikytas dingusiu ir tik pastaraisiais metasi atrastas Čekijos archyvuose. Šis atlikimas yra muzikologės Rūtos Stanevičiūtės inicijuoto projekto „Ateities muzika“ dalis, kuriuo siekiama aktualizuoti istorinį Lietuvos muzikos avangardą ir nutiesti tiltus tarp modernios muzikos pionierių inovacijų ir šiuolaikinėmis technologijomis grindžiamos muzikinės kūrybos bei atlikimo praktikos.

Rūtos Stanevičiūtės teigimu, Jeronimas Kačinskas (1907–2005) priklauso pirmajai modernių Lietuvos kompozitorių kartai, kuri dar iki Antrojo pasaulinio karo įsiliejo į tarptautinį šiuolaikinės muzikos sąjūdį. Tam nemažos reikšmės turėjo Vakarų ir Vidurio Europoje aukštosiose muzikos mokyklose pas garsius to meto kompozicijos pedagogus įgytas muzikinis išsilavinimas ir studijų metu užmegzti tarptautiniai ryšiai. 1929–1931 m. Prahos konservatorijoje Kačinskas studijavo ketvirtatonių muziką pas Aloisą Hábą ir dar studijų metais tapo vienu ryškiausių Hábos mokyklos sekėjų, nuosekliai plėtojęs Hábos propaguotą ateminį stilių ir mikrotonalumą savo 4-ojo dešimtmečio kompozicijose, kurios teisėtai vadintinos ankstyviausiais lietuvių muzikos avangardo pavyzdžiais.

Trio Nr. 1 trimitui, altui ir fisharmonijai ketvirtatonių sistema yra vienintelis užbaigtas kompozitoriaus kūrinys ketvirtatonių instrumentams, sukomponuotas jau grįžus į Lietuvą, tačiau niekada taip ir neatliktas. Antrojo pasaulinio karo pabaigoje, Kačinskui pasitraukus į Vakarus ir vėliau apsigyvenus JAV, Lietuvoje likę ankstyvieji darbai ketvirtatonių sistema pradingo. Tik XXI a. Čekijos archyvuose (Čekijos muzikos muziejuje, Prahos konservatorijos bibliotekoje) buvo aptiktos dvi prarastomis laikytos kompozicijos – Koncerto ketvirtatonių trimitui ir simfoniniam orkestrui klavyras ir minėtasis Trio. Po daugelio dešimtmečių atrastos Kačinsko mikrotoninės kompozicijos esmingai praplečia žinias apie ankstyvąją kompozitoriaus kūrybą ir leidžia integruoti pirmuosius Lietuvos muzikos avangardo pavyzdžius į Vidurio ir Rytų Europos modernėjimo procesus, kurie plėtojosi kaip alternatyva Vakarų muzikinio avangardo centrams.

Jeronimo Kačinsko Trio Lietuvos kompozitorių apdovanojimų renginyje atliks Motiejus ir Mykolas Bazarai specialiai suderintais fortepijonais, ketvirtatoniais trimitą valdys Laurynas Lapė, o altą – Tadas Dešukas. Broliai Bazarai taip pat atliks praeitų metų Lietuvos kompozitorių sąjungos apdovanojimų nugalėtojų – Vidmanto Bartulio ir Egidijos Medekšaitės – fortepijoninius kūrinius bei amerikiečių muzikos vizionieriaus Charleso Iveso „Tris ketvirtatonių pjeses“ (1923/1924), kurios šiandien dažniausiai atliekamos dviem ketvirtatonio skirtumu suderintais fortepijonais.

Lietuvos kompozitorių sąjungos geriausių 2016 metų muzikos kūrinių apdovanojimus finansuoja Asociacija LATGA ir Lietuvos kultūros taryba. Partneriai – Lietuvos muzikos informacijos centras, ISCM Lietuvos sekcija, Koncertų salė „Organum“, Verslo centras „B NORDIC 26“.

Jeronimo Kačinsko Trio Nr. 1 atlikimas inicijuotas projekto „Ateities muzika“ kontekste, kuris dedikuotas kompozitoriaus 110-osioms gimimo metinėms. Sumanymas aprėpia koncertų, kūrybinių dirbtuvių, paskaitų ir leidinių ciklą, skirtą istorinei ir naujajai mikrotoninei kūrybai bei atlikimo praktikai. Minėti renginiai numatyti lapkričio 8–9 d. Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje ir organizuojami bendradarbiaujant Lietuvos kompozitorių sąjungai, ISCM Lietuvos sekcijai, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Muzikos inovacijų studijų centrui, Sibelijaus akademijai (Helsinkis), „MikroEnsemble“ (Helsinkis) ir kitiems partneriams.

Visi renginiai nemokami.

LMIC inf.