Kompozitorius Vykintas Baltakas užsienio kontekstuose

  • 2019 m. vasario 20 d.

Justina Paltanavičiūtė

Šie metai kompozitoriui Vykintui Baltakui gausūs svarbių įvykių svetur – po sėkmingos premjeros Vokietijoje laukia dar trys, geografiškai paplitusios gana plačiai: Kanadoje, Olandijoje ir Venecijoje. Šalia premjerų svarbiuose šiuolaikinės muzikos festivaliuose, planuojamos išleisti ir dvi autorinės kompaktinės plokštelės.

Metų pradžioje Štutgarte vykusiame festivalyje ECLAT pirmą kartą suskambo „Sandwriting II“, kurį vasario 10 d. atliko SWR simfoninis orkestras. Kompozitorius sako, jog kūrinių premjeros visuomet būna skirtingai svarbios, tačiau šį kartą jis ypač džiaugėsi puikiais atlikėjais – SWR simfoninis orkestras Vokietijoje tituluojamas vienu geriausių. O ir pats festivalis ECLAT, šiuolaikinės muzikos kompozitorių kūrybą pristatantis nuo 1980-ųjų, naujosios muzikos kontekstuose yra laikomas itin svarbiu įvykiu. V. Baltakas tikisi, kad jame užsimezgusios pažintys išsivystys į naujus reikšmingus kūrybinius įvykius.

Gegužės 9 d. numatytas svarbus įvykis Monrealyje, kur V. Baltako „Saxopho(e)nix“ trims saksofonams atliks žymusis „Quasar“ saksofonų kvartetas. 25-uosius gyvavimo metus skaičiuojantis kolektyvas žymus unikaliomis šiuolaikinės muzikos kūrinių interpretacijomis, kurių išskirtinis bruožas – ypatinga energija ir įžūlumas. Ansamblio atliekamos muzikos spektras labai platus – nuo klasikos iki džiazo, o kolektyvo savitumu muzikos kritikai įvardija aktyvų bendradarbiavimą su instrumentinės, elektroninės ir eksperimentinės muzikos kūrėjais ne tik kompozicijų atlikimo, bet ir kūrybos procesuose. Tad šį pavasarį Kanadoje skambėsiantis „Saxopho(e)nix“ žymės ir „Quasar“ kūrybinio bendradarbiavimo su V. Baltaku pradžią.

Kiek kitokiuose kontekstuose rudenį įvyks dar viena V. Baltalko premjera – festivalyje „Musica Sacra Maastricht“ skambės „Naujas kūrinys“ („New Work“) sopranui solo. Rugsėjo 22-ąją kompoziciją atliks vokiečių kilmės sopranas Irene Kurka, pastaruoju metu dėmesį skirianti įvairių epochų kūriniams balsui solo, tad tarp šiuolaikinės muzikos kūrėjų ji tampa vis paklausesnė. Beje, su Mastrichto miestu kompozitorių V. Baltaką sieja ne tik čia vyksianti premjera – Mastrichto muzikos akademijoje jis jau kurį laiką dėsto kompoziciją.

Bene svarbiausiu savo metų įvykiu V. Baltakas įvardija premjerą Venecijos bienalėje, spalio 6 d. atliekant „Naują kūrinį“ („New Work“) fleitai solo, ansambliui ir elektronikai, papildytą dar ir vaizdo projekcijų darbais. Inspiracija šiam kūriniui tapo jo užsakovas – repertuaro universalumu pasižymintis ansamblis „Hermes“, kuriam Venecijoje talkins belgų fleitininkė Karin de Fleys. Elektronikos autoriai – elektroninės muzikos studija „Centre Henri Pousseur“, o vaizdo projekcijas kuria niujorkietis Kurtas Ralske, muzikos pasaulyje atpažįstamas kaip alternatyvaus roko vokalistas ir gitaristas. V. Baltakas sako, jog premjera Venecijos bienalėje – jau savaime svarbus įvykis, nors šiame kontekste jam jau ir ne pirmas – 2004 m. čia skambėjo „POUSSLA“ orkestrui. Su ansambliu „Hermes“ ir fleitininke K. de Fleys kompozitorius yra nemažai dirbęs kaip dirigentas, tad „Naujas kūrinys“ Venecijoje – ilgalaikio jų kūrybinio bendradariavimo tąsa. Beje, „Naujas kūrinys“ spalio 20 d. skambės ir šiuolaikinės muzikos festivalyje „Transit“ Belgijoje.

Šalia gana gausiai pažirsiančių premjerų planuojami ir nauji Vykinto Baltako garso įrašai svarbiuose leidybos kompanijų kataloguose – austrų kompanija „KAIROS“ jau ruošia kompaktinę plokštelę „New Portrait“, kurioje – kompozitoriaus muzika ansambliams. Vokiečių „WERGO“ planuojamame išleisti garso įraše – kūriniai saksofonams, kuriuos atliks Marcusas Weissas, o Kiolno WDR simfoninis orkestras į savo naują kompaktinę plokštelę planuoja įtraukti kompoziciją „Saxordiophonics“.