Osvaldo Balakausko „Kaskados“ Kijeve

  • 2019 m. sausio 23 d.

2019 m. sausio 27 d. Ukrainos nacionalinės filharmonijos salėje Kijeve rengiamas koncertas „Kaskados ir konsonansai“, kuriame skambės Ukrainos modernios muzikos patriarcho Boriso Liatošinskio studentų Volodimiro Gubos (g. 1938) ir Osvaldo Balakausko fortepijoninė kūryba. Programos sumanytojas ir atlikėjas – pianistas Jevgenas Gromovas, aktyviai besiimantis XX amžiaus modernios ir avangardinės muzikos interpretacijų.

Už „per didelį džiazo pomėgį“ ir kitas nebūtas nuodėmes ujamas partinių kultūrinių funkcionierių, Osvaldas Balakauskas buvo priverstas ieškotis priebėgos tolėliau. Taip 1964-aisiais jis atsidūrė Ukrainoje, kur baigė kompozicijos mokslus Kijevo konservatorijoje (1969). Naujosios muzikos gynėjas konservatyvioje aplinkoje Liatošinskis skatino savo studentų kūrybinę laisvę, kas prisidėjo ir prie Balakausko kūrybinės asmenybės formavimosi. Bendramokslių teigimu, Liatošinskis labai gerbė Balakauską, jam imponavo jo studento darbų profesionalumas, gebėjimas motyvuoti ir konceptualiai pagrįsti savo kūrybinę poziciją.

„Kalbėdamas apie savo kūrėjišką tapatybę, Osvaldas Balakauskas yra pripažinęs, kad kaip kompozitorius subrendo Kijevo bendraminčių įsteigtose naktinėse perklausose, vadinamajame Blažkovo-Silvestrovo ratelyje. Būtent čia pažino, analizavo ir aptarė XX a. moderniąją, avangardo muziką, „ir joks autoritetas, ar net autoritaras nebūtų pajėgęs mūsų išsklaidyti ar kur nors nukreipti“. Tad „Kijevo avangardo“ naktinių universitetų inicijuotas XX a. moderniosios muzikos studijas turėtume pripažinti antruoju, neakademiniu Balakausko Kijevo laikotarpio išsilavinimu“, – rašė muzikologė Gražina Daunoravičienė išsamioje kompozitoriaus Kijevo laikotarpio apžvalgoje „Osvaldas Balakauskas – Lietuvos muzikos kitamanis ir atskalūnas Kijeve“.

Koncerte skambėsiančios Osvaldo Balakausko „Kaskados-1“ (1967), „Kaskados-2“ (1986) ir „Kaskados-3“ (2003) – tai svarbiausi jo kūriniai fortepijonui, žymintys įvairius kūrybinio kelio etapus: nuo studijų Kijeve metais sukurtų pirmųjų „Kaskadų“ (tai ir vienas pirmųjų kompozitoriaus kūrinių, kur jis ėmėsi dodekafoninės technikos) iki itin virtuoziškų, nedaugeliui pianistų įkandamų trečiųjų. Beje, tai pirmasis kartas, kai viename koncerte atliekamos visos trejos jo „Kaskados“.

Lietuvos muzikos informacijos centro inf.


 
 
Kaskados.jpg