Onutės Narbutaitės kvartetas styginiams – ypatingame „Kronos“ projekte

  • 2018 m. gegužės 7 d.

San Fransiske įsikūręs „Kronos“ kvartetas pristato išskirtinį edukacinį sumanymą „Fifty for the Future“. Kvartetas penkiasdešimčiai žinomų ir perspektyvių muzikos kūrėjų – 25 moterims ir 25 vyrams – užsakė sukurti kompozicijas styginių kvartetui. Šie 50 kūrinių taps mokomuoju repertuaru jauniems mėgėjų ir profesionalų kvartetams, siekiantiems ugdyti įgūdžius atliekant XXI amžiaus muziką. Visą šį repertuarą atlieka ir pats „Kronos“. Kūrinių partitūros, įrašai ir kita informacinė medžiaga yra nemokamai prieinama internete. Nuo įsikūrimo 1973 m. „Kronos“ kvartetas yra užsakęs daugiau nei 850 kūrinių, tačiau šis projektas – didžiausio masto.

5 metus trunkančiame projekte dalyvauja kompozitoriai iš viso pasaulio, skirtingų meninių ir idėjinių krypčių. Tarp tokių žvaigždžių kaip Laurie Anderson, Philipas Glassas ir Terry Riley, pakviesta ir Onutė Narbutaitė – iki šiol paskelbtoje 4 metų programoje vienintelė kompozitorė iš Baltijos šalių. Jos kūrinio „just strings and a light wind above them“ (2017) premjerą „Kronos“ kvartetas atliks gegužės 8 dieną Hamburgo Elbės Filharmonijoje, Tarptautinio Hamburgo muzikos festivalio metu.

„Šis maždaug 10 minučių trunkantis laiko fragmentas – tarsi betikslis tuščio peizažo stebėjimas. Greičiausiai įsivaizduojamo peizažo, kuriame nieko nevyksta, tik kintančios šviesos virpesiai ir lengvas vėjas sujudina ištemptas stygas ir moduliuoja jų atspalvius, – sako autorė. – Po įvairialypės patirties ateina redukcijos, stabtelėjimo, ištuštėjimo poreikis. 2016-ais metais parašiau kūrinį fortepijonui pavadinimu „Tuštumoje“. Šis kūrinys kvartetui savaip pratęsia su daugiaprasme tuštumos sąvoka susijusią liniją, ženklinančią dabartinį mano laiką.“

Šis sezonas Onutei Narbutaitei įsimintinas ir keliais nekasdieniškais gyvo atlikimo akcentais. Lapkritį Graco Menų universitete surengtas kamerinių kūrinių autorinis koncertas, kuriame kompozitorė pristatė ir komentavo šios aukštosios mokyklos studentų ir kitų austrų muzikantų atliekamą savo programą. Kovą simfoninis kūrinys „La barca“ skambėjo interpretuojamas dviejų jaunų dirigentų. Šiuolaikinės muzikos festivalio „Poznanės muzikos pavasaris“ atidarymo koncerte jį atliko Pamario filharmonijos simfoninis orkestras, diriguojamas Jakubo Chrenowicziaus. O Mirga Gražinytė su Birmingemo simfoniniu orkestru šį opusą atliko koncerte Birmingeme, dedikuotame Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 100-mečiui.

Užsienio muzikos profesionalų inicijuotų Baltijos šalių 100-mečiams skirtų koncertų programose taip pat atliekamas Onutės Narbutaitės kamerinis opusas „Winterserenade“: vasarį jis skambėjo Sietle, birželį numatytas atlikimas festivalyje Švedijoje, tarp Arvo Pärto ir Pēterio Vasko kūrinių. Rugpjūtį kūrinys nuskambės ir Alandų salose.

Leidinių taip pat netrūko. Rudenį Suomijos įrašų kompanija „Alba Records“ išleido Ostrobotnijos kamerinio orkestro ir dirigento Juha Kangas plokštelę „Dedicated to“, kuriame (šalia trijų suomių kompozitorių ir latvio Peterio Vasko) įrašytas Onutės Narbutaitės kūrinys „Was there a butterfly?“. Šis CD pateko tarp geriausiai „Helsingin Sanomat“ kritikų įvertintų 2017 m. leidinių ir buvo nominuotas Suomijos įrašų apdovanojimui „Emma“.

Gruodį klasikinės muzikos įrašų kompanijų pasaulinė lyderė „Naxos“, bendradarbiaudama su Lietuvos muzikos informacijos centru, išleido kompozitorės autorinę simfoninės muzikos plokštelę „no yesterday, no tomorrow“. Lietuvos muzikos informacijos centras taip pat išleido du kompozitorės natų rinkinius – „Dukart du“ ir „Vasara“, įgyvendindamas seną Onutės Narbutaitės svajonę. Juose surinktos visos vaikų chorui parašytos dainos, o netrukus turėtų pasirodyti ir autorinis kelių pjesių mažiesiems pianistams leidinys „Sraigė ir žiogas“.

LMIC inf.