Ramintos Šerkšnytės „Ugnių“ kelionė po Europą

  • 2018 m. balandžio 2 d.

Ramintos Šerkšnytės „Ugnys“ – pirmasis lietuviškas kūrinys, įtraukiamas į Birmingemo simfoninio orkestro (CBSO) gastroles po Europą, diriguojant jo meno vadovei Mirgai Gražinytei. Koncertai vyks balandžio 2 d. Budapešte, balandžio 3 d. Lince, balandžio 4 d. Vienoje, balandžio 8 d. Haidelberge, balandžio 9 d. Utrechte ir gegužės 29 d. Bristolyje. Balandžio 4 d. koncertas – tai jau antras kartas, kai Šerkšnytės muzika skamba Vienos Musikverein Auksinėje salėje (2009 m. ten skambėjo „Vasarvidžio giesmė“, atliekama Kremeratos Balticos).

„Ugnys“ jau ne kartą atliktos įvairiose šalyse: 2012 m. Bavarijos radijo simfoninio orkestro (dirig. Mariss Jansons, premjera), tais pačiais metais Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (dirig. Roland Freisitzer), 2014 m. Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (dirig. Mirga Gražinytė), 2016 m. Džuljardo simfoninio orkestro ir to paties Birmingemo simfoninio orkestro (dirig. Mirga Gražinytė).

Kūrinį 2010 metais užsakė Bavarijos radijo simfoninis orkestras ir dirigentas Mariss Jansons. Dirigento sumanytame kelerius metus trukusiame koncertų cikle – visų Ludwigo van Beethoveno simfonijų atlikimai, prieš kurias skambėjo po vieną šiuolaikinio kompozitoriaus kūrinį. Kitus kūrinių užsakymus – kaip nors susijusius su Beethoveno muzika – gavo kompozitoriai Johannes Maria Staud, Misato Mochizuki, Rodion Ščedrin, Gija Kančeli ir Jörg Widmann. Visos devynios Beethoveno simfonijos ir šeši šiuolaikinių autorių kūriniai įrašyti Bavarijos radijo leidyklos „BR-Klassik” išleistame šešių kompaktinių plokštelių rinkinyje „Beethoven – The Symphonies and Reflections“.

Kūrinys taip pat įvertintas Lietuvos kompozitorių sąjungos rengiamuose Metų kūrinių rinkimuose – 2012 metų kūrinių apdovanojimuose pelnė antrąją premiją.


Kritikų atsiliepimai apie 2016 m. atliktas „Ugnis“, diriguojamas Mirgos Gražinytės:

Per dvi jos dalis ši truputį programiška, vaizduojamoji kompozicija užauga nuo atmosferiškos iki akinamai liepsnojančios. Beethoveno simfonijos motyvai sumaniai paslėpti tankioje ir spalvingoje orkestro faktūroje [...], kol pačioje pabaigoje prasiveržia „likimo“ motyvas. (James R. Oestreich, The New York Times)

Intriguojantis šios lietuvių kompozitorės kūrinys, keliantis norą išgirsti daugiau jos muzikos. [...] Tolydžioje harmonijoje keli skirtingi motyvai kaitosi per ritmus, įvairaus tankio faktūras ir tembrų paletes. [...] Pamažu intensyvėjantys, išretinti styginiai užklojami įvairiais klasteriais, sukuriant sodrią alsuojančią masę. Man tikrai patiko. (David Pinedo, Opera Today)

Styginių linijos pamažu tampa vis vingresnės ir chromatiškesnės, kol faktūrą persmelkia medinių pučiamųjų signalai, o tada jau nuaidi dramatiški tutti intarpai. [...] Tai kūrinys, kurį norėčiau išgirsti vėl. Man itin patiko vis primygtinesni trombonų surdinų wah-wah signalai į pabaigą; jaučiu, kad dirigentei Gražinytei taip pat. (Peter Marks, Bachtrack)

Pradžios taktai perteikė mistikos pojūtį – tarsi būtume atsidūrę kitoje planetoje, tačiau šiame dangaus kūne visur tyko netikėtumai, pavojaus jausmas vis grėsmingesnis. Autorės sumanyta kaip „atskleidžianti įvairius ugnies veidus“, kompozicija sprogsta nuo kinetinės energijos gausos, nuo gąsdinančios nekontroliuojamo pragaro padarinių nuojautos. [...] Šerkšnytės muzika kupina garso ir šėlsmo. Taigi dvi lietuvės pelnė aplodismentus už nepaprastą dešimties minučių merginų galios [girl power] demonstraciją. (Geoff Read, Seen and Heard International)

Ramintos Šerkšnytės „Ugnių“ pradžia, pažymėta misterioso ir perteikianti atšiaurų, bemaž pirmykštį kraštovaizdį – yra ir pati savaime įtraukianti, ir ji rezonuoja su tuo, kaip Mirga Gražinytė po to atkartojo šią ramią, vėsoką aurą Mahlerio Pirmosios simfonijos įžangoje. Šerkšnytės muzikoje atsispindinčios „stichijos“, jos sprogstamas ugningumas yra ir patys savaime verti dėmesio, ir dar labiau pastebėtini dėl giminystės su Mahlerio instrumentuote ir išraiškos intencijomis. (Rian Evans, The Guardian)


Kompozitorės Ramintos Šerkšnytės ir dirigentės Mirgos Gražinytės bendradarbiavimas tęsiasi nuo 2012 m. Paskutinieji jau įvykę jo momentai – kompozicijos „Gloria“ premjera Vasario 16-ąją Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, „De profundis“ atlikimai su LNSO Varšuvoje ir Berlyne vasario pabaigoje–kovo pradžioje.

LMIC inf.