23 minutės tuštumoje: Onutės Narbutaitės elektroninis įrašų leidinys

  • 2017 m. birželio 21 d.

Lietuvos muzikos informacijos centras išleido savo pirmą elektroninį garso įrašų albumą – vieno kūrinio Onutės Narbutaitės leidinį „Tuštumoje“. Beveik prieš metus to paties pavadinimo kompoziciją autorei užsakė Thomo Manno festivalis Nidoje, kuriame premjerą atliko pianistas Sergejus Okruško. Vėliau, specialioje įrašų sesijoje fortepijonų salone „Organum“, jis šį kūrinį ir įrašė.

Onutės Narbutaitės leidinio viršeliui pasirinkta Gintauto Trimako fotografija, kurioje užfiksuota menininkės Elenos Narbutaitės įvietinta instaliacija „Darbas vietai“, sukurta 2007-ųjų vasarą Nidoje, Thomo Manno festivalio kontekste. Nors kompozitorė siūlo savo kūrinio pavadinimo pernelyg nesureikšminti, būtent per jį saistosi muzikos kūrinys, konceptualus Elenos Narbutaitės meno aktas ir Gintauto Trimako fotografija, kadangi visi jie susiliečia su tuštumos reiškiniu per struktūrinę, idėjinę ar estetinę raišką.

Panašiai kaip ir kompozitorė ieškojo tuščios lentynos perpildytoje fortepijoninio repertuaro bibliotekoje, taip ir menininkė dairėsi apleistos ir nuošalios vietos Nidoje, kurią galėtų konceptualizuoti. Tuščius pamatus ji rado marių krantinėje įsikūrusių svečių namų kieme, išravėjo, nuvalė, išrinko viską, kas atrodė nereikalinga ir atvėrė juos naujam patyrimui. Gintautas Trimakas netrukus juos užfiksavo, o vėliau šie pamatai iš viso išnyko iš Nidos kraštovaizdžio.

Kompozitorės kūrinyje regis taip pat viskas nuvalyta iki pamatų: redukuota garsų kalba, tuščių intervalų dominavimas, skaidri faktūra, nugludinta forma. Tuštuma, anot Onutės Narbutaitės, greta visų išplėtotų filosofinių, egzistencinių ir psichologinių kategorijų, gali būti tiesiog tuščia erdvė, kurioje gali bet kas atsirasti. Garsai ar veiksmai gali atverti tuštumą ir tuo pat metu ją užpildyti.

Asta Pakarklytė


Elektroninį leidinį galima įsigyti čia.

Kūrinio fragmentas: Onutė Narbutaitė, „Tuštumoje“. Atlieka: Sergejus Okruško (fortepijonas):