Audiovizualinis projektas „Metroscan“ pulsuos Azijos metropolių arterijose

  • 2015 m. gegužės 13 d.

Tomorrow_Festival.jpg
Elektroninio garso ir vaizdo menininkų Vytauto V. Jurgučio ir Vaclovo Nevčesausko audiovizualinis postindustrinis projektas „Metroscan“ gegužės viduryje pulsuos Azijos metropolių kultūrinėmis arterijomis. Specialiai šiam turui sukurta išplėstinė „Metroscan“ versija gegužės 15 dieną bus pristatyta intensyviame Pietų Kinijos uostamiestyje Šendžene, anti-meinstryminės muzikos festivalyje „Tomorrow“, o gegužės 17 d. – Honkongo audiovizualinių performansų serijoje „Subliminal Longe #03: SONICITY“.

Šio konceptualaus posturbanistinio garsovaizdžio premjera įvyko 2010 metų pabaigoje Vilniaus menų fabrike „Loftas“. Tai buvo turbūt pirmas Lietuvoje meno kūrinio atlikimas, kai jį realizavę menininkai kūnu nesiekė žemės. Pasikabinę ant dviejų pramoninių važinėjančių buvusios „Elfos“ gamyklos kranų, Vytautas V. Jurgutis ir Vaclovas Nevčesauskas visą atlikimo laiką kabojo ore, mobiliai keisdami būvimo vietą ir aukštį visoje performanso erdvėje. Nors Šendžene „Metroscan“ bus pristatytas „žemiškomis“ sąlygomis, menininkų pasirodymas, kaip ir pirmą kartą įvyks postindustrinėje aplinkoje „OCT-LOFT“.

Prieš tris metus atsiradusi Šendženo „OCT-LOFT“ (Overseas Chinese Town Loft) kultūrinė zona į vilnietiškojo „Lofto“ atvejį panaši tuo, kad prieš tai čia niekada nesibastė ir neskvoteriavo kūrybingi tipai, neūžavo meno bohema, nesitrynė gatvės menininkai, čia nebuvo pigių „Suokalbio“ tipo barų ar nuolatinių neformalaus jaunimo traukos taškų, kurie tik vėliau, palaipsniui virto stileiviška, „trendine“ aplinka. „OCT-LOFT“ apleista gamyklos teritorija nepatyrė šios fazės, iš karto virsdama hipsteriška kūrybinių industrijų traukos vieta, apsiausta minimalistinės architektūros biurų, brangių barų, aukštos klasės dizaino baldų, rankų darbo aksesuarų parduotuvių, tarp jų ir koncertų erdvės „B10“, kurioje kasmet surengiama daugiau kaip 120 skirtingiausių žanrų koncertų. Čia antrą kartą vyks ir anti-meinstryminės muzikos festivalis „Tomorrow“, skirtas eksperimentinei kūrybai, avangardui, rokui, laisvajam džiazui ir world muzikai. Jo pavadinimas nurodo organizatorių siekį ir auditorijos lūkestį skverbtis naujų, rytojaus kūrybinių raiškų link.

Kitas elektroninės muzikos menininko Vytauto V. Jurgučio ir videomenininko Vaclovo Nevčesausko pasirodymas įvyks audiovizualinių performansų serijos „Subliminal Longe #03: SONICITY“ kontekste, kuriame garso ir vaizdo sąsajomis bus tyrinėjama didmiesčio pasąmonė. Šias serijas organizuoja nepriklausoma įrašų kompanija „Re-Records“, įkurta eksperimentinio elektroakustinio dueto „No One Pulse“. Pasirodymas įvyks daugialypiame ir daugiadiscipliniame Honkongo šiuolaikinės kultūros instituto Lee Shau Kee kūrybingumo mokyklos komplekse, saistančiame edukacines, visuomenines, kūrybines ir scenines platformas.

„Metroscan“ – tai abstraktūs garso-vaizdo įsivaizdavimai megapolio, jo informacinio tempo, įvykių daugiapoliškumo ir kitų posturbanistinių vektorių temomis. Pasak elektroninės muzikos menininko Vytauto V. Jurgučio, kūrinio sumanymas susijęs su daugiaprasme žodžio „metro“ kilmės traktuote (gr. metron – matas). „Ji siejasi su metropolijos, matavimo, judėjimo ir transportavimo sąvokomis, kurios visos „nuskenuojamos“ į labai koncentruotą garsą ir vaizdą – suspaustą didmiesčio informacinę laviną, kuri skaitmeninių technologijų pagalba perlydoma į išgrynintą estetinį rezultatą“. Abu autorius sieja išvalytas estetinis skonis ir polinkis į bekompromisius meninius sprendimus. Vytauto V. Jurgučio teigimu, šis projektas skirtas tiems, kas įžvelgia perspektyvinį gryno skaitmeninio garso ir kompiuteriu generuoto HD kokybės vaizdo potencialą.

Kūrinio muzika balansuoja ant „protingos ribos“ tarp eksperimentinės ir pulsuojančios elektroninės muzikos stilistikų. Vizualinė kūrinio dalis paremta gyvu garso konvertavimu į video programomis apdorojamą ir realiu laiku sukuriamą vaizdą, kuris pasižymi ypatingai greita elementų kaita, vaizdiniu prisodrinimu ir nenuspėjamumu. Vizualikoje taipogi naudojamos glitch ir kitos efektyvios vaizdinės priemonės“ - komentavo Vytautas V. Jurgutis.

Audiovizualinis kūrinys „Metroscan“ po sukūrimo 2010 metais buvo atliktas daugelyje Europos festivalių, tokių kaip „Streaming“ Hagoje (Olandija), „Punto de Encuentro“ Valensijoje (Ispanija), „Eclectica“ Tartu (Estija), Kelno medijų meno akademijoje „Frischzelle“ (Vokietija), „Streetwaves“ Gdanske (Lenkija) ar „Permainų muzikoje“ Klaipėdoje, todėl jis gali būti laikomas vienu sėkmingiausių Lietuvos eksperimentinio audiovizualinio meno pavyzdžių.

Vytauto V. Jurgučio ir Vaclovo Nevčesausko audiovizualinis sumanymas „Metroscan“ sukurtas „Vilniaus festivalių“ projekto „Garsovaizdis-2“ kontekste. 

LMIC inf.