Gedimino Gelgoto „Extracultural“ pasaulinė premjera Leipcigo „Gewandhaus“ salėje

  • 2015 m. sausio 13 d.

 

Sausio 17 d. Leipcige, senomis tradicijomis garsėjančioje „Gewandhaus“ koncertų salėje, įvyks vieno veržliausių jaunosios kartos lietuvių kūrėjų, kompozitoriaus Gedimino Gelgoto kūrinio orkestrui ir ansambliui „Extracultural“ pasaulinė premjera. Ją drauge su Gelgoto vadovaujamu Naujų idėjų kameriniu orkestru (NIKO) atliks kūrinį užsakęs Vidurio Vokietijos radijo simfoninis orkestras (MDR / Mitdeutsche Rundfunk Sinfonieorchester), diriguojamas jo meno vadovo, estų dirigento Kristjano Järvi, kuris, anot amerikiečių laikraščio „The New York Times“, ant dirigento pakylos transformuojasi į bernšteinišką kinetinę energiją.
 
„Štai kokia beribė gali būti šiuolaikinė muzika!“, – prieš keletą metų sušuko kritikas, išgirdęs Gedimino Gelgoto kūrinį („Kieler Nachrichten“, C. Strehk, 2013). O naujausią kompozitoriaus premjerą ruošiantis Kristjanas Järvi taip prisimena savo pažintį su lietuvio kūryba:
„Kai pirmą kartą išgirdau Gedimino Gelgoto muziką, buvau tiesiog priblokštas! Tai fantastiška kūryba, o ir jo muzikos atlikimo koncepcija yra nepaprastai originali.“

Glaudus Gelgoto ir Järvi bendradarbiavimas prasidėjo 2012 metais, kai šio dirigento įkurtas Baltijos jaunimo filharmonijos orkestras Berlyno koncertų salėje atliko tarptautinį pripažinimą jaunam lietuviui atnešusio kūrinio „Never Ignore the Cosmic Ocean“ premjerą. Anuomet Vokietijos spauda rašė apie „sensaciją“ („Neue Musikzeitung“). Iki šiol „Never Ignore the Cosmic Ocean“ („Niekuomet neneik kosminio vandenyno“) yra plačiai atliekamas Europoje, diriguojant nenuilstančiam Gelgoto muzikos propaguotojui Järvi.

Naujovišku požiūriu į klasiką ir bendradarbiavimu su tokiomis asmenybėmis kaip kompozitoriai Johnas Adamsas, Tanas Dunas, Arvo Pärtas arba Goranas Bregovičius, Joe Zawinulas ir Esa-Pekka Salonenas garsėjančio dirigento iniciatyva į seniausio Vokietijos radijo, MDR simfoninio orkestro, repertuarą pateko ir naujausias Gelgoto opusas „Extracultural“ („Anapus kultūros“), kurio premjera Leipcige įvyks jau netrukus.

Extracultural reiškia vertybes, tikėjimus ir įpročius, kurie esti anapus tam tikros kultūros suvokimo arba pripažinimo“, – apie savo naujausią kūrinį rašo Gediminas Gelgotas. – „Kai kurių epizodų intonacijos gali priminti klausytojams baroko muziką arba XX amžiaus avangardą, taip pat senųjų Rytų kultūrų muzikos intonacijas, o kai kurios – mūsų dienų klubinę muziką arba repą. Kūrinio forma ir muzikos kalba gali pasirodyti kiek neįprasta, tačiau puikiausiai suvokiama šiuolaikiniam klausytojui.“

Į jauną ir naują klasikos publiką apeliuojantis Gediminas Gelgotas (g. 1986) yra ryški ir aktyvi Lietuvos muzikos kultūros individualybė, kurios kūryba netelpa į standartinių žanrų rėmus ir išsiskiria neformaliu jos pateikimu. Dar būdamas 20-ies, 2006 metais, jis įkūrė Naujų idėjų kamerinį orkestrą (NIKO), kurio sudėtis per aštuonis gyvavimo metus keitėsi, kol įgavo dabartinę stabilią šešių stygininkų konfigūraciją. Diriguodamas NIKO Gelgotas rengia itin vizualius pasirodymus, šviesų dizainu ir išieškotu atlikėjų įvaizdžiu kuriančius kiek mistinę klubinės aplinkos atmosferą klasikinėje scenoje.

Kompozitoriaus kūryba aprėpia daugelį stilistinių įtakų, pradedant XX amžiaus avangardu ir baigiant šių dienų jaunimo kultūra, tačiau svarbiausias jos vardiklis yra minimalizmas. Pasak Gelgoto: „Aš myliu minimalizmą. Jis mano gyvenime yra ne tai, ką aš kažkur išgirdau arba ko išmokau, o kai kas, ką aš atradau. Niekuomet gerai nesijaučiau perdėm intelektualaus moderniojo meno apsupty. Esu tikras, kad tie, kas klausosi mano muzikos, supranta mano siekį sudominti muzikos struktūra ir koncepcija, bet taip pat – pažadinti klausytojų širdis.“

2014 metais Gediminas Gelgotas buvo apdovanotas Kultūros ministerijos įsteigta Jaunojo kūrėjo premija už pastarųjų trejų metų kūrybinę veiklą bei fondo NEVA premija Verbier muzikos festivalyje Šveicarijoje, kur jis dalyvavo kaip reziduojantis kompozitorius. Jaunam kūrėjui už pečių – solidus muzikinis išsilavinimas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (prof. Vytauto Barkausko kl.) bei Hamburgo aukštojoje muzikos ir teatro mokykloje, kur Gelgotui itin reikšmingos buvo studijos pas prof. Peterį Michaelį Hamelį.

Išvyka į Hamburgą 2009 m. tapo svarbiu postūmiu Gedimino Gelgoto tarptautinei karjerai. Čia jis pasirašė sutartį su Hamburge ir Niujorke veikiančia muzikos leidykla „Peermusic Classical“. Netrukus užsimezgė jo glaudi kūrybinė draugystė su Amerikoje augusiu estų dirigentu Kristjanu Järvi, o legendinis Amerikos minimalizmo pradininkas Terry Riley pavadino Gelgotą turintį „itin unikalų ir prikaustantį dėmesį kūrybinį balsą“ (iš asmeninio Riley’o laiško Gelgotui, 2009).

Gedimino Gelgoto muzika skamba prestižiniuose festivaliuose: Beethoveno Bonoje (2014), Verbier Šveicarijoje (2014), Šlėzvigo-Holšteino (2013), „Young Euro Classics“ Berlyne (2012), Uzedomo (2012) ir kituose. Šių metų birželio 2 d. Gelgotas su savo naujausiu kūriniu „Extracultural“ debiutuos Vilniaus festivalyje, lietuvišką premjerą drauge su NIKO atliks Modesto Pitrėno diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras.

O tolesniuose kompozitoriaus planuose – šiuo metu jo kuriamo dar vieno opuso simfoniniam orkestrui premjera, numatyta rugsėjo 23 d. Ciuricho „Tonhalle“ salėje diriguojant Kristjanui Järvi.

Beata Baublinskienė