"Gaidos" ansamblis - naujosios lietuvių muzikos ambasadoriai


"Garbės ambasadoriais" Lietuvoje dažnai tituluojami sportininkai, o dažniausiai - žalioji krepšininkų rinktinė. "Gaidos" ansamblis - taip pat rinktinė, tik ji sudaryta iš geriausių Lietuvos muzikantų. Ir vietoj žaidynių, turnyrų ar čempionatų, ši profesionalių muzikos atlikėjų rinktinė susiburia išvykoms į žymiausius šiuolaikinės muzikos festivalius.


nuotrauka: Michail Raškovskij

Jos debiutas, kaip ir dera, įvyko "Gaidos" festivalyje 2002 metų rudenį Vilniuje. "Ansamblio premjerinis pasirodymas alsavo nonkonformizmu ir kažkokios peržengtos ribos viltimi", - po festivalio rašė muzikologė Rūta Goštautienė. Kaip naujokams, startas buvo pakankamai įspūdingas, juolab kad nepraėjus nė pusmečiui pirmasis tarptautinis pasirodymas įvyko prestižiniame "MaerzMusik" festivalyje Berlyne. Ir vėl kritikų atsiliepimai pateisino net ir pačių reikliausiųjų lūkesčius.

Kad trijuose mažuose Baltijos kraštuose gyvuoja savita, išsivysčiusi naujosios muzikos kultūra, puikiai atskleidė į festivalį atvykę simpatiški jaunieji muzikai (...). Neišdildomą įspūdį paliko lietuviai (...). Į akis krito gaivumas ir muzikavimo gyvybingumas, polinkis į archaiką, kylančią iš savitų labai senų tradicijų, visa tai jungiant su originalia garso plastika ir džiazo ritmais.
Liesel Markowski, Neues Deutschland, 2003

Savo "diplomatinę" misiją atstovauti šiuolaikinei lietuvių muzikai (o kartu ir jos atlikimo kultūrai) solidžiuose tarptautiniuose renginiuose "Gaidos" ansamblis sėkmingai tęsia ir toliau. Rugsėjo 10-11 dienomis ansamblis dalyvavo viename svarbiausių Austrijos naujosios muzikos forumų "Klangspuren Schwaz 2004". Specialaus "Gaidos" ansamblio projekto ašimi tapo Vykinto Baltako komponavimo ir dirigavimo menas, festivalio kontekste atsidūręs greta tokių pripažintų kompozitorių-dirigentų, kaip Baltako mokytojas Peteris Eötvösas, Vinko Globokaras ir Beatas Furreris. Rotholco Galvijų aukciono arenoje (Fleckviehversteigerungshalle), diriguojant kompozitoriui, buvo atlikta Baltako das Lied fortepijonui ir fonogramai, Unvollendete fleitai, piccolo trimitui ir altiniam saksofonui, Nr.2 klarnetui solo ir Ouroboros dideliam ansambliui pasaulinė premjera. Programą užbaigė Ramintos Šerkšnytės - žaibiškai ne tik Lietuvoje, bet ir už jos ribų populiarėjančios jaunos kompozitorės - Sūkurio smuikui solo ir dideliam ansambliui premjera. Ši efektinga, kone orkestrinio skambesio partitūra buvo sukurta specialiai "Gaidos" ansambliui bei žymiam britų šiuolaikinės muzikos atlikėjui, smuikininkui virtuozui Irvine'ui Arditti.

"Gaidos" ansamblis deramai pasirodė ir "Klangspuren Schwaz" festivalio atidarymo koncerte, tik šįkart - sudarius tarptautinį aljansą su estų dirigento Olari Eltso vadovaujamu Tirolio simfoniniu orkestru, kuris atliko dar vieną Vykinto Baltako kompoziciją Poussla. Tą patį kūrinį spalio 20 d. "Gaidos" ansamblis kartu su Regionale Toscana orkestru, diriguojamu puikios dirigentės, buvusios "Gaidos" festivalio viešnios Dominique My, pristatė Venecijos "La Biennale Musica 2004" klausytojams.

Neatsitiktinai, norint tinkamai pasirengti tokiems atsakingiems pasirodymams, "Gaidos" ansamblio rinktinei kviečiami daugiau ar mažiau garsūs užsienio dirigentai. Kaip profesionaliai, pergalių siekiančiai komandai reikalingas geras strategas, taip ir šiam kolektyvui, kuriame surinkti muzikantai kiekvienas atskirai laikomi savo instrumento virtuozais, vadovauti ieškoma išskirtinių asmenybių bei patyrusių naujosios muzikos interpretuotojų. Greta jau minėtų dirigentų Olari Eltso ir Dominique My, pirmieji "Gaidos" ansamblio projektai 2002 m. "Gaidos" bei 2003 m. "MaerzMusik" festivaliams buvo parengti su suomių dirigentu Jussi Jaatinenu. Tų pačių metų "Gaidos" festivaliui naują ansamblio programą jau rengė belgų dirigentas Danielis Gazonas. Su ansambliu taip pat dirba jaunas ir talentingas dirigentas Mindaugas Piečaitis.

Kaip pirmasis simfonijetės tipo kolektyvas Lietuvoje, "Gaidos" ansamblis ne tik užpildė pastaraisiais metais ištuštėjusią šiuolaikinės muzikos grupių nišą, bet ir ėmė inicijuoti naujų lietuviškų kūrinių atsiradimą. Šitaip vos per porą metų jo repertuare susikaupė pluoštas žymiausių dabarties lietuvių kompozitorių partitūrų: Osvaldo Balakausko Ludus modorum, Broniaus Kutavičiaus Praeities laikrodžiai II, Remigijaus Merkelio Kompasas, Šarūno Nako Aporija, Jurgio Juozapaičio Jaura, Algirdo Martinaičio Madame Butterfly, Madame Bovary..., Vykinto Baltako Ouroboros, Vytauto V. Jurgučio Telogenos, Ramintos Šerkšnytės Sūkurys. Šių metų "Gaidos" festivalyje "Gaidos" ansamblis dalyvavo atliekant dvi naujas lietuvių kamerines operas - Gintaro Sodeikos Vienatvę dviese bei Vykinto Baltako Cantio. Ansamblio programose yra buvę ir tokių žinomų naujosios muzikos partitūrų kaip György Ligeti Aventures / Nouvelles Aventures, Luca Francesconi Etymo, Luciano Berio Chemins II, Johno Adamso Chamber Symphony ir kt.

Lietuvos mastu "Gaidos" ansamblis - tai beveik šiuolaikinės muzikos atlikėjų "svajonių komanda". Trumpai apžvelgus per pirmuosius pora metų jo nuveiktus darbus ir įvertinus jų sėkmę, galima tik džiaugtis, kad jam, regis, kol kas negresia tapti ant laurų miegančia "sapnuojančia komanda".

© Eglė Gudžinskaitė

Lietuvos muzikos link Nr. 9

0