Vykinto Baltako dainos, pasakos ir poetinis teatras


Apie prieš dešimtmetį iš Lietuvos išvykusį kompozitorių Vykintą Baltaką ligšiol daugiausia sužinome iš atsiliepimų užsienio spaudoje. Tačiau anaiptol ne svetur užrašyti "bravo" daro didžiausią įspūdį: apie nestringančią trisdešimtmečio dvigubą karjerą iškalbingai byloja jo biografijos faktai, susiję su žymiais vardais, prestižinėmis salėmis, užsakymais bei apdovanojimais. Jis dažnai koncertuoja kaip dirigentas, kuriam savo partitūras patiki net priekabumu garsėjantis Stockhausenas, o pasirinkta Baltako pavarde šiuo metu prisistato kaip iš savo kūrybos gyvenantis kompozitorius.

Kai kurie dar studijų metais Karlsrūjės aukštojoje muzikos mokykloje pas Wolfgangą Rihmą parašyti Baltako kūriniai, pvz. "RiRo" sopranui ir trimitui (1995), dažnai atliekami Vokietijoje, o kartais prasiskverbia ir į kitų šalių sales - neseniai skambėjo Queen Elizabeth Hall Londone. Šiemet "RiRo" buvo atrinktas į Naujosios muzikos draugijos (Gesellschaft für Neue Musik) drauge su "Ensemble Modern" organizuojamą 7-ąjį jaunųjų kompozitorių, atlikėjų ir muzikologų forumą ir vasario viduryje skambėjo dviejuose šio renginio koncertuose Frankfurte prie Maino ir Berlyne. Kita iš ankstyvųjų Baltako kompozicijų - ekspresyvi "Pasaka" fortepijonui ir fonogramai (1995) - iki pat šių dienų pasakojama prie fortepijono. Tai aštuoniose minutėse išsitenkantis garsų trileris, kurį lietuviško teksto nesuprantantys klausytojai savo vaizduotėje susikuria patys. 2001 m. "Pasaka" atkreipė "The New York Times" dėmesį, o 2002 m. tarptautiniame XX a. muzikos pianistų konkurse Orleane pelnė apdovanojimą "Prix special XXe siécle".

"Tai kompozitorius, mokantis subtiliai klausytis ir sugebantis pakreipti pažįstamus dalykus kokiu įdomiu kampu ir taip paversti juos nebeatpažįstamais".
Reinhard Schulz, Münchner Kultur 2001

2003 m. Peteris Eötvösas, įvertinęs "savitą, nestokojančią humoro, taip pat analitišką, aktyvią ir profesionalią" Vykinto Baltako kūrybą, savo buvusio mokinio apdovanojimų sąrašą pasiūlė papildyti dar vienu - Vienos tarptautine Claudio Abbado kompozicijos premija. Ta proga festivalyje "Wiener Festwochen" surengtame koncerte ne pirmą kartą šalia Eötvöso muzikos skambėjo paties autoriaus diriguojami Vykinto Baltako kūriniai, tarp kurių buvo atlikta ir "Klangforum Wien" užsakymu sukurto "...about to drink dense clouds..." balsui, ansambliui ir fonogramai premjera. Pastaroji kompozicija yra tarsi parengiamoji sudija dabar Miuncheno bienalės užsakymu rašomam muzikinio teatro veikalui "Cantio".

Kaip ir "...about to drink dense clouds..." tekstą, "Cantio" libretą, naudodamasi antikinės poezijos fragmentais, parašė Sharon Lynn Joyce. Atsparos tašku buvo pasirinktas antikinėje retorikoje nedažnai sutinkamas atsisveikinimo kalbų modelis. Tokia kalba senovės Graikijoje turėjo kaip įmanoma ilgiau sulaikyti miestą paliekančius dievus ir dėl to privalėjo atkreipti jų dėmesį intonacija, judesiu, įtaigia raiška. Tad muzikos dramaturgija čia plėtojama savotiškais "kilpų" pasikartojimais, atsiradusiais iš ostinatiškai sukomponuoto poetinio teksto. Partitūroje viskas grupuojama aplink pagrindinį balsą, kuriam oponuoja, palydi arba papildo trijų solistų balsai, 15 atlikėjų ansamblis bei gyva elektronika. 70-100 minučių trukmės sceninį kūrinį režisuos Oskaras Koršunovas, o gegužę Miunchene diriguos Christophas Poppenas. Dainuojama bus graikų kalba, bet ne tam, kad ją pažodžiui galėtų suprasti tik klasikinį išsilavinimą įgijusi publika. Veikiau laukiama klausytojų su fantazija, nelinkusių teatre visą dėmesį koncentruoti į literatūrinio teksto prasmę ar konkretų siužetą. Juos turėtų pradžiuginti paveiki įvairių šios meno rūšies komponentų - gestų, mimikos, garsų, tempo, judesių, spalvų ir šviesų - visuma.

Baltakas vis labiau tolsta nuo tradiciškai interpretuojamų sąvokų "tekstas" ir "dainavimas". 2000 m. pradėtame rašyti Liederzyklus kompozitorius kartais apsieina be žodžių, o kartais ir be balso ("das Lied" fortepijonui ir fonogramai, 2000-2001). Nauja šio ciklo dalis bus atlikta rugsėjį festivalyje Klangspuren Schwaz. Prieš tai intensyviame Vykinto Baltako tvarkaraštyje numatytas pasirodymas liepą "musica viva" festivalyje Miunchene, užsakiusiame kompoziciją orkestrui. Jos premjerą atliks jo paties diriguojamas Bavarijos radijo simfoninis orkestras. Diriguoti savo kūrinius jam teks ir minėtame festivalyje "Klangspuren" rugsėjo mėnesį, tiesa, su malonia išimtimi, mat viename iš koncertų jam talkins "Gaidos" ansamblis. Po ilgokos pertraukos naujausią Vykinto Baltako kūrybą planuojama pristatyti ir šiųmetiniame "Gaidos" festivalyje. Užuot vien skaitę popierines pagyras, tėvynainiai galės pasiklausyti realiai skambančios muzikos - paskutinės "dainų" ciklo dalies ir naujausio sceninio kūrinio "Cantio".

© Ramunė Kazlauskaitė

Lietuvos muzikos link Nr. 8