Trys keturiose

Sutartinių giedotojų ansamblio pavadinimu pasirinktas refrenas „trys keturiose“, aptiktas sutartinėse apdainuojančiose linų darbus, nusako giedojimo būdų įvairovę (trejinės, keturinės, trejinės keturiose) bei giedotojų sudėties kaitą. Be to, trys keturi sakoma tuomet, kai imamasi bendro, sutartinai atliekamo darbo. Visos ansamblio narės turi didelę folklorinio dainavimo patirtį. Jos daug metų dalyvavo folkloro ekspedicijose, studijavo įvairius dainavimo stilius ir klausė archyvinių įrašų, tačiau giedodamos jos nesistengia kopijuoti archyvinių įrašų atlikėjų balsų, bet bando perprasti senojo intonavimo ir artikuliavimo paslaptis, taip atskleisdamos savitų balso tembrų skambesį.

Daiva Račiūnaitė-Vyčinienė

Trepute martela

X
Trepute martela Juosta Records 2003

Mina mina, minagaučio lylio

X
Mina mina, minagaučio lylio

Trep trepo lelijo

X
Trep trepo lelijo

Du dobilėliu, trys ratilėliu

X
Du dobilėliu, trys ratilėliu Juosta Records 2003

Ka tu, bitela

X
Ka tu, bitela Juosta Records 2003

Biografija

1981 m. nedidelė M. K. Čiurlionio meno mokyklos  folkloro ansamblio grupelė pradėjo giedoti sutartines. Ansamblio vadovė Daiva Račiūnaitė archyvuose surado daug užmirštų, nesuprantamų sutartinių giedojimo būdų, kuriuos pabandė rekonstruoti ir nedidelė giedotojų grupė, atsiskyrusi nuo mokyklos ansamblio ir pasivadinusi Trys keturiose, ėmė giedoti jas koncertuose. Pavadinimas paimtas iš sutartinės apie linų darbus refreno trys keturiõse. Trys, keturi – magiški skaičiai: trys visatos sferos, keturios pasaulio dalys, trys pasaulio medžio dalys. Visatos pagrindinių vertikalių ir horizontalių suma (3+4=7) – tai kosminės visumos išraiška.


Šiuo metu Trys keturiose sudėtis yra pasikeitusi: be senbuvių Daivos Račiūnaitės-Vyčinienės ir Dainos Norvaišytės grupėje dalyvauja Rima Visackienė, Audronė Žilinskienė ir Eglė Sereičikienė. Visos dainininkės turi didelę folklorinio dainavimo patirtį, yra dalyvavusios daugelyje folkloro ekspedicijų. Besinaudodamos šia patirtimi, giedotojos nenutolsta nuo sutartinių atlikimo tradicijos, tačiau nesistengia kopijuoti archyvinių įrašų. Sutartines jos bando tarsi atrasti ir įprasminti iš naujo.


Trys keturiose dalyvavo daugelyje tarptautinių renginių Taline, Sankt-Peterburge, Rygoje ir kt., tarptautiniuose folkloro festivaliuose „Baltica“ (Taline, Rygoje ir Vilniuje), archajiškos Europos muzikos festivaliuose Lenkijoje (Krokuva, 1996; Liublinas, 2000), Šiaurės Europos šalių festivalyje „Nordisches Klang“ Vokietijoje (Greifsvaldas, 1996), Baltijos šalių folkloro festivalyje JAV (Vašingtonas, 1998) ir kt. Grupė yra surengusi koncertų ciklus prestižinėse Olandijos ir Belgijos koncertų salėse (1999, 2001), dalyvavusi Amsterdamo TV laidoje „Muzika ir muzikantai“, įrašiusi sutartines Olandijos Radijo studijoje ir t. t. Trys keturiose kasmet dalyvauja tarptautinio folkloro festivalio „Skamba skamba kankliai“ (Vilniuje) sutartinių muzikos vakaruose. Šios grupės iniciatyva sutartinių koncertai tapo orientuoti ne į pramogą, o į rimtį, susikaupimą, tam tikrą bendrą atlikėjų ir klausytojų muzikinį ritualą.

 

Trys keturiose yra išleidusi sutartinių garsajuostę „Sutartinės. Lietuvių polifoninės dainos“ (1998) ir CD „Lietuvių tradicinė muzika. Sutartinės“ (1999), jų giedotos sutartinės skamba ir naujose (bendrose su kitomis grupėmis) kompaktinėse plokštelėse SUTARTINĖS I (2003) ir SUTARTINĖS II (2005).


Sutartinės Trys keturiose giedotojų grupei – ne užkonservuota išnykusių apeigų liekana, o bene daugiausia sakralumo išsaugojusi senosios dvasinės kultūros dalis, užimanti savitą, ypatingą vietą ir šiuolaikinėje kultūroje. Sutartinių atlikėjų grupė pastaruoju laikotarpiu ieško sąlyčio ir su šiuolaikiniais menais. 1999–2000 m. Trys keturiose dalyvavo keliuose kompozitoriaus Algirdo Martinaičio oratorijos „Giesmė saulei“ (Pranciškaus Asyžiečio tekstais) atlikimuose bei šio kūrinio kompaktinės plokštelės įrašuose. 2002 m. folkloro festivaliui „Skamba skamba kankliai“ parengė muzikinį-video-judesio skulptūrų projektą „Lino mūka“ (su dailininke Mija Grudžinskaite). 2003 m. dalyvavo Berlyno šiuolaikinės muzikos festivalyje „MaerzMusik“. Čia giedojo autentiškas sutartines, atliko kompozitoriaus Algirdo Martinaičio kūrinį styginių kvartetui ir sutartinių giedotojoms „Bienenmensch“ („Bitininkas“). Taip pat bendradarbiavo su kompozitoriais Ryčiu Mažuliu, Mindaugu Urbaičiu, Remigijumi Merkeliu, Antanu Jasenka, Linu Rimša ir Linu Paulauskiu, elektroninės muzikos grupe „Fusedmarc”. Šia kryptimi sutartinių giedotojos siekia dirbti ir toliau, vis dėlto neatsisakydamos amžių nugludintos vertybės – autentiško giedojimo.

 

© Daiva Vyčinienė

0