Skeldos

Neįmanoma apibrėžti konkretesnių ribų, kur baigiasi rūkas ir prasideda skaidrūs toliai. Šis perėjimas įvyksta nepastebimai, natūraliai. Ir tik subtiliausios nuojautos apima šio vyksmo suvokimą. Panašius potyrius sujudina ir „Skeldų“ muzika – neskubriomis, pastelinių atspalvių akvarelinėmis dėmėmis plūstanti horizonto link. Čia galima minėti ambient / drone terminus, tačiau jie tenusako sąlygiškus bruožus. Projekto garsynas kyla iš melancholiško, bet kartu sielą raminančio gamtos kismo, nostalgiškų, padūmavusių nuotaikų bei neįžodinamų asmeninių išgyvenimų. Šioje elegijoje nėra pompastikos, tai labiau panėši į susikaupimą, įsiklausymą ir bandymą išragauti tylų supratimą viduje. „Skeldų“ autorius Vytenis Eitminavičius kūryboje nevengia asmeninės nostalgijos blyksnių. Ji skamba tarsi retoriškas klausimas – ar gali kūryba perduoti kažką svaraus ir įtaigaus, neturėdama jokios subjektyvių susidūrimų su Esatimi patirties? Kiekvienas susidūrimas – tarsi įskilimas (skeldos, skilti) daugmaž pradedančiame nusistovėti suvokimo momente. Pro šiuos plyšius ir veriasi ervdės, kuriomis sklinda ilgesingi „Skeldų“ garsai.

Povilas Vaitkevičius

Ištraukos iš albumo „Įspaudai“

X
Ištraukos iš albumo „Įspaudai“

Ištraukos iš albumo „Aviliai“

X
Ištraukos iš albumo „Aviliai“

Biografija

Uteniškio Vytenio Eitminavičiaus patirtys muzikinėje terpėje prasidėjo nuo sporadiškų įvairių muzikos stilių bandymų. Konkretesnės formos išryškėjo su keliais bendraminčiais gimtąjame mieste įkūrus akustinio neofolkloro grupę „Žvaigždumėnija“. Jos aktyvumo laikotarpis – 2001–2009 metai, tačiau ir kiek vėliau šis projektas pasirodė keliuose koncertuose, tik jie labiau priminė proginius susiėjimus, o ne aktyvios veiklos atkūrimą.

Asmeninėms kūrybinėms ambicijoms tvirtėjant, gimė solinis Vytenio Eitminavičiaus projektas „Beniūniuojant nemiga“. Šis, nors ir išlaikydamas ankstesnio muzikavimo bruožus, labiau linko eksperimentavimo, pratisesnių garsų ir akustinės atmosferos paieškų link. „Beniūniuojant nemiga“ kūrybinė veikla vyko tik gaminant ir draugų būryje platinant mažų tiražų CD-R.

Visa ši veikla tapo pagrindu 2011 metais susiformuoti konkrečiam ir tikslingam projektui „Skeldos“. Pastarojo muzika plūsta ambientinėmis deltomis, kaskart užkliudydama drone smėlį, o virš viso to tvyro melancholiškos, įvilktos į efektų apdarą, įvairių instrumentų natos. Pirmą gyvą projekto pasirodymą Anykščių miesto parke 2011-ųjų liepą surengė organizacija „Moontrix“. 2012-aisiais „Skeldos“ dalyvavo sostinės eksperimentinės muzikos festivalyje „Speigas“. Netrukus projekto pavadinimas tapo žinomas platesnei bendruomenei ir „Skeldos“ pradėjo dalyvauti įvairiuose renginiuose Lietuvoje: ambient muzikos vyksme Vilniaus planetariume, elektroninės muzikos festivalyje Anykščiuose „The Machine Started to Flow into a Vein“, Ukmergės autobusų stotyje vykusiame festivalio „Camera Obscura“ vyksme, „Creature Live Art“ renginio kontekste Kaune, festivalyje „Mėnuo Juodaragis“, Vilniaus Menų spaustuvėje vykusiame „Cosmos“ ir kitur.

2014 metais pristatytas pirmasis „Skeldų“ įrašas – kruopščiai komponuota ir atidžiai pagaminta kasetė „Įspaudai“. Tais pačiais metais „Skeldos“, kartu su „Obšrr“, „Oorchach“ ir Daina Dieva išvyko į miniturą po Lenkiją bei Vokietiją. 2015 metų pradžioje išleistas bendras įrašas su Daina Dieva „Aviliai“, kuriuose girdima subtili ambient melancholija, neramūs eksperimentiniai bruzdėjimai bei nostalgiškų melodijų horizontai.

Povilas Vaitkevičius

0