GyS

GyS (Gyčio Skudžinsko) muzikinę veiklą traukia suskirstyti į tris dalis: viena jų būtų asmeninės kolaboracijos su įvairiais atlikėjais,  kita – šiuo metu nebeaktyvaus electro-accoustic / avantgarde dueto „Ensemble SP“ („ŠaliKApalikau“) su Dariumi Gerulaičiu veikla, o trečioji – solo projektas „Sable Mouvant“, gramzdinantis klausytoją į neramias drone / ambient erdves. Ankstyvesniuose įrašuose skambesys krypo labiau link triukšmingesnių, avangardo kibirkštimis padabintų garsovaizdžių. Laikui bėgant akustika pasipildė kiek labiau atpalaiduotomis garsinėmis dėmėmis, neretai tarp repetityvių momentų iškylant tąsesnių tonų objektams. Retkarčiais tenka pajusti ir erdvės intarpų – šioji šaltoka, kiek anemiška. Elektroakustinė estetika niekur nedingusi – tiesą sakant, ji ir yra atskaitos taškas, kuris skleidžiasi į neribojamą experimental / ambient / drone sąskambių aibę, virpinamą tai drugio krečiamų garsų, tai vėsaus beribių kambarių aido. Apčiuopiamesni garsai šioje paletėje taip pat randa sau vietą – čia aptinkama ir žemų pulsuojančių dažnių, ir kažkieno kalbos nuotrupų. Taip tarsi siūloma mėgautis akustine agnozija, nepažinumo nepatogumu bei atitolti nuo sutartinių garso kilmių.

Povilas Vaitkevičius

 

Taktilinė agnozija (iš ŠaliKApalikau ir Girnų giesmės MC Brėkšta / Trilogija „Agnozija“)

X
Taktilinė agnozija (iš ŠaliKApalikau ir Girnų giesmės MC Brėkšta / Trilogija „Agnozija“)

Part I (iš ŠaliKApalikau ir King Lear's Convulsions LP Vitreous Pilgrims Border)

X
Part I (iš ŠaliKApalikau ir King Lear's Convulsions LP Vitreous Pilgrims Border)

01 GyS (iš GyS / V. Manomaitis / d.n.s. CDr Skalbėjų muzika)

X
01 GyS (iš GyS / V. Manomaitis / d.n.s. CDr Skalbėjų muzika)

Cinquiéme Rayon (iš Ensemble SP CDr Boutique De Pensée Magique)

X
Cinquiéme Rayon (iš Ensemble SP CDr Boutique De Pensée Magique)

Conspiracy Of Silence II (iš GyS / d.n.s. CDr Conspiracy of Silence)

X
Conspiracy Of Silence II (iš GyS / d.n.s. CDr Conspiracy of Silence)

04 When The Drummer Is Smoking (iš Gintas K / GyS FLAC When the Drummer is Smoking EP)

X
04 When The Drummer Is Smoking (iš Gintas K / GyS FLAC When the Drummer is Smoking EP)

Biografija

GyS generuojamo garso klodai paslėptomis rodyklėmis nurodo ir kitas sritis, kuriose skleidžiasi autoriaus veikla. Žinant pastarojo įdirbį fotografijos bei medijos meno terpėse, būtų sunku išsklaidyti vaizdinio pasakojimo nuojautas, šmėkščiojančias muzikoje. Žinoma, tai nėra neatremiamas teiginys – sąžiningiau būtų vadinti tai įtarimu. Tačiau jei muzika sukelia kažkokius įtarimus, ją galima vadinti pajėgia generuoti klausytojo įvaizdžius. O žodžio „įvaizdis“ šaknis jau minėtomis slaptomis rodyklėmis kreipia žvilgsnį link vaizdo sąvokos. Todėl galima teigti, jog „kinematografija ausims“ visada sukinėjasi šalimais GyS.

Gyčio Skudžinsko garsinių tyrinėjimų pradžia sietina su eksperimentinio-avangardinio dueto „ŠaliKApalikau“ (kitas narys – Darius Gerulaitis) pavadinimu. Ši grupė susikūrė 1995 metais Šiauliuose ir tapo novatorišku reiškiniu tuometinėje nekonvencionalios muzikos terpėje. Projektas į savo gyvus pasirodymus neretai inkorporuodavo performanso elementus, pasirodymams suteikdamas ritualizuotą charakterį. Svarbiausiu akcentu vis dėlto išlikdavo avangardinis percepcijos dekonstravimas, siekis asociacijų grandinę paversti galimybių lauku. Pačių autorių žodžiais tariant – „pastovus pasiruošimas keistis“. Garsynas apėmė industrinius, elektroakustinius ir drone atspalvio sąskambius.

Be smulkesnių renginių, grupė tuo metu sudalyvavo ir legendiniame Kauno avangardo festivalyje „Sumirimas“, rengtame ryškaus avangardo propaguotojo Jaro Ramūno, taip pat pasirodė ir viename pirmųjų „Mėnuo Juodaragis“ vyksmų. Iš tuometinių „ŠP“ įrašų minėtini: split (bendras) kasetinis leidinys su Lauryno Jukonio projektu „Girnų giesmės“; split įrašas su latvių eksperimentatoriais King Lear’s Convulsions  (7-ių colių plokštelė, išleista Austrijoje) bei nedidelės Italijos firmos klausytojams pateiktas CD-R „Calligraphy“. Nors apie tai niekur nėra manifestuojama, projektas persivadino į „Ensemble SP“ ir pateikė dar tris įrašus, kuriuose taip pat nevengiama ir kūrybinio, ir leidybinio bendradarbiavimo su trečiaisiais asmeninis.

Nors GyS koncertavo ganėtinai retai, tuo metu gimė kelios įrašų kolaboracijos. Viena jų – su garso menininku Gintu K, kurios idėja – naudoti vienas kito garsyną kaip medžiagą naujiems kūriniams. Dėl techninių force majeure aplinkybių įrašas klausytojus pasiekė tik „puse turinio“ – jame galima išgirsti tiktai Ginto K interpretacijas GyS pateiktų garsų pagrindu, tačiau tai tikrai netrukdo projekto vadinti bendru darbu. Kitas atvejis – kolaboracija su pajūrio muzikantu Donatu Bielkausku/d.n.s., kai įrašyti eksperimentinio / ambient pobūdžio kūriniai „nusėdo“ lakoniško apipavidalinimo CD-R diske. 2004 metais pastarieji autoriai, kartu su Valdemaru Manomaičiu, savilaidos pagalba išleido „Skalbėjų muziką“ – jūriniame konteineryje Klaipėdoje vykusios instaliacijos / garso performanso dokumentaciją.

„Sable Mouvant“ kol kas paskutinė Gyčio Skudžinsko muzikinė personifikacija, duoklę atiduodanti tąsesniems, kiek melancholiškesnio charakterio garsams. Techninis apibūdinimas vėlgi trauktų į paviršių drone bei ambient terminus, tačiau aukščiau minėtas polinkis įvairias asociacijas palikti atviras, pasireiškia ne ką silpniau. Leidykla „Autarkeia“ kol kas yra išleidusi du „Sable Mouvant“ įrašus – 7 colių vinilinę plokštelę bei kompaktinį diską.  Kūrybinis bendradarbiavimas Gyčio Skudžinsko muzikiniuose tyrinėjimuose ir toliau išlieka svarbia veiklos dalimi. Pavyzdžiui, bendradarbiaudamas su minėtu Gintu K, 2015 metais VDA „Titaniko“ galerijoje buvo įgyvendintas „garsinis performansas“.

Povilas Vaitkevičius

0